سایت سینمامارکت
اخبارمصاحبه

با سینمای مستند می‌توان قصه‌های تازه‌تری بیان کرد

یاسر طالبی معتقد است که فیلم مستند تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سینمای داستانی دارد و از این طریق می‌توان قصه‌های تازه‌تری بیان کرده و مخاطبان جدیدی را جذب کرد.

به گزارش بلاگ سینمامارکت، کارگردان مستند «دلبند» اظهار کرد: سال‌هاست که در حوزه‌ی سینمای مستند فعالیت دارم و از دید من نکته حائز اهمیت برای مستندسازان مخاطب‌شناسی است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌‌کنیم که صداوسیما پس از ۴۰ سال به این نتیجه رسیده که شبکه‌ای را به طور مختص به نمایش فیلم‌های مستند اختصاص دهند.

وی افزود: جذب مخاطبی که اهل مکاشفه و کشف ناشناخته‌هاست و آن را مهم‌تر از رئالیسم می‌داند، همین‌طور فرهنگسازی درباره‌ی این مهم به مرور شکل می‌گیرد. مخاطب ایرانی به دلیل این که با سینمای مستند آشنایی کمی دارد، در جشنواره فجر از این دست فیلم‌ها چندان استقبال نمی‌کند، اما در جشنواره‌ای مانند ایدفا که فستیوال معتبری است و توسط بخش خصوصی و با حمایت شهرداری آمستردام برگزار می‌شود، مخاطبان فیلم‌های مستند پیگیر هستند و بلیت می‌خرند تا با مسئله‌ی تازه و جغرافیای جدیدی آشنا شوند.

طالبی با بیان این که به دلیل عدم تبلیغات صحیح در سینمای مستند، این حوزه مخاطب جدی خود را در ایران هنوز نیافته است، خاطرنشان کرد: مسوولان تصمیم‌گیرنده حوزه فرهنگی هم سینمای مستند را چندان تاثیرگذار نمی‌دانند و اگر از بدنه سینما نباشند، آگاهی نازلی در این ارتباط دارند و این سینما را با مستندهای حیات‌وحش می‌شناسند!

وی ادامه داد: هر چند برپایی جشنواره سینماحقیقت و اختصاص بخش‌های ویژه‌ای به این جشنواره و بین‌المللی شدن آن بهانه‌ای شده تا کم‌کم مخاطبان تازه‌ای به سینمای مستند دعوت شوند، اما فرایند ساخت فیلم در سینمای مستند هنوز بصورت دلی و جهادی انجام می‌شود و فیلمساز کاملاً فردی و با هزینه شخصی مستند می‌سازد؛ در حالی که در جهان سینمای مستند یک بیزینس است و گاه چندین شبکه تلویزیونی از یک فیلم حمایت می‌کنند، چرا که با تاثیر آن آشنا هستند.

کارگردان «دلبند» تاکید کرد: ما به تاثیرگذاری بیشتر سینمای مستند نسبت به داستانی واقف هستیم و نتیجه آن را در حضور چشمگیر سینمای مستند در عرصه جهانی دیده‌ایم. با این سینما می‌توانیم قصه‌های تازه‌تری بیان کنیم و از طریق آن مخاطبان جدیدی را جذب کنیم. نمایش فرهنگ غنی ایرانی در سینمای مستند ایران بسیار پیشروتر از سینمای داستانی است.

وی در پایان گفت: نتایج تمام این نکاتی را که اشاره کردم می‌توان در جشنواره فیلم فجر دید. جشنواره‌های ونیز و برلین در بخش اصلی به سینمای مستند اهمیت می‌دهند، حتی در ونیز بهترین جایزه فیلم را یک بار به یک فیلم مستند از جان‌فرانکو رزی اهدا کردند، اما حضور مستند در جشنواره فیلم فجر باری به هر جهت و برای خاموش کردن اعتراضات صنفی است.

منبع
پایگاه خبری تحلیلی سینماتجربی
برچسب ها
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام بلاگ سینمامارکت بپیوندید: کانال بلاگ سینمامارکت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن