مجله نقد فیلمگردی
پرونده موضوعیفیلم شناسی

جشنواره سینماحقیقت در آینه «ترین‌ها»

سیزده سالی است که با رسیدن پاییز به ایستگاه آذر، حال و هوای جشنواره سینماحقیقت بر سینمای مستند، با شعار “حقیقت بهترین راهنماست”، حاکم می‌شود. اما نکته‌ای که ذهن را به خود مشغول می‌کند این است که آیا این رویداد فرهنگی عظیم و بین‌المللی مانند اتفاقات مشابه خود بعد از مدتی صرفا به یک روال تشریفاتی و عادی، از نوع برنا‌مه‌های بخشنامه‌ای اداره‌جات بدل شده‌است؛ یا اینکه با گذشت دوره‌های مختلف، حقیقت یک قدم به سمت اهداف ترسیم‌شده‌اش گام برمی‌دارد؟

حال با بررسی حداقلی‌ترین و حداکثری‌ترین داده‌ها و بازه‌های آماری استخراج شده از ادوار ۱۲ساله‌ی حقیقت، می‌توان پاسخ این مهم را به عهده خواننده واگذار کرد.

ترینِ کارگردان‌های ادوار حقیقت

با گذشت دوازده دوره از جشنواره سینماحقیقت تاکنون ۱۳۲۴ اثر وارد این ماراتن هنری شده‌اند؛ و نکته جالب اینجاست که حدود ۵۰ درصد آثار شرکت‌کننده در این رویداد هنری، تنها توسط ۱۶۵ تن از کارگردانانی است که با در دست داشتن حداقل دو اثر، در جشنواره‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

فرهاد ورهرام
فرهاد ورهرام

فرهاد ورهرام کارگردان دهه بیستی عرصه مستندسازی بلند، فارغ‌التحصیل هنرهای دراماتیک، اهل بروجرد، با داشتن ۱۰ اثر در ۸ کارنامه جشنواره‌ای خود، در صدر ۱۶۵ کارگردان پرکار سینماحقیقت قرار دارد. ورهرام مستندسازی ذوابعاد است که در وجوه و موضوعات مختلف مستندسازی از جمله موضوعات اجتماعی با تمرکز بر بحران‌های جوامع بشری، دینی و آیینی، جنگ، طبیعت و… ایفای نقش کرده است.

فرشاد اکتسابی

فرشاد اکتسابی کارگردان دهه چهلی اهل تهران و دانش‌آموخته کارگردانی سینما و ادبیات دراماتیک با داشتن ۸ اثر با موضوعات تاریخی در ۷ کارنامه جشنواره‌ای خود رتبه دوم را در بین ۱۶۵ کارگردان پرکار ادوار حقیقت به خود اختصاص داده است.

رضا فرهمند

و در سومین مرتبه، محمدعلی فارسی متولد دهه ۳۰، اهل ورامین و دانش‌آموخته کارشناسی سینما، رضا فرهمند متولد دهه ۵۰، اهل بیرجند و دانش‌آموخته کارشناسی کشاورزی و فتح‌الله امیری متولد دهه ۶۰، اهل شیروان، دانش‌آموخته کارشناسی تهیه‌کنندگی مستند، هر کدام با داشتن ۷ اثر در کارنامه جشنواره‌ای خود در رتبه سوم کارگردان‌ها رده‌بندی می‌شوند.

ترینِ دریافت جوایز جشنواره حقیقت

فتح الله امیری

دریافت‌های آماری نشان می‌دهند که فتح‌الله امیری به عنوان یک کارگردان دهه شصتی، در دوره‌های سوم، ششم، هشتم و نهم حقیقت موفق به دریافت پنج جایزه شده‌ که نسبت به سایر مستندسازان این عرصه، امیری در صدر این وجه رقابتی قرار می‌گیرد.

ترینِ بازه سنی کارگردان‌های ادوار حقیقت

گستره بازه سنی کارگردانان شرکت‌کننده در طول این ۱۲ دوره از دهه ۲۰ تا دهه ۷۰ شمسی است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که کارگردانان متولد دهه ۵۰، جامعه آماری بالایی را در این گستره به خود اختصاص داده‌اند و کمترین سهم در ادوار گذشته و حتی در سال‌های پیش‌رو مربوط به جوان‌ترین قشر جامعه، دهه ۷۰، بوده است.

ترینِ حضور کارگردانان زن در ادوار حقیقت

آزاده موسوی

حضور بانوان کارگردان در عرصه مستندسازی جشنواره سینماحقیقت یک روند ثابت را طی کرده است؛ به طوری که جمعیت کل کارگردانان زن در دوره‌های حقیقت حدودا ۱۱.۶ درصد از سهم حضور همه کارگردانان در ۱۲ سال اخیر است، همچنین حداقلی‌ترین حضور زنان در عرصه کارگردانی جشنواره در دوره‌ای به ۱۱ تن و حداکثری‌ترین حضور به ۲۲ تن رسیده است.

ترین قضاوتِ هیات انتخاب و داوری ادوار حقیقت

داده‌های آماری در این موضوع نشان از آن دارند که دعب جشنواره حقیقت بر این است که از داوران تحصیل‌کرده و با تجربه با سلایق گوناگون در امر قضاوت و انتخاب برترین‌های مستند حقیقت به کارگیری کند؛ به طوری که حتی کمتر پیش می‌آید که یک فرد در دو دوره به عنوان داور به خدمت گرفته شود.

و در آخر، از این نکته نباید غافل شد که سینمای مستند در سیر تاریخی خود به انواع فراز و فرودها مبتلا شده است، اما جشنواره حقیقت را می‌توان به عنوان نقطه عطفی برای تپش مجدد قلب مستندسازی کشور قلمداد کرد، که پویایی آن در گرو رفع نواقص و معایب موجود در محتوا و مدیریت و رشد نقاط قوت آن است.

نویسنده: مرتضی داودوندی

کپی برداری و نقل این مطلب تنها با ذکر نام بلاگ سینمامارکت جایز می باشد.
برچسب ها
نمایش بیشتر

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن