سایت سینمامارکت
اخبارمصاحبه

جوانان تاثیرپذیری نادرستی از سینما دارند؛ با کت و شلوار پوشیدن در عرصه رسانه اتفاقی نمی افتد!

حمید محمدی مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس در مصاحبه اختصاصی با بلاگ سینمامارکت به بررسی روند تاثیرپذیری جوانان از سینما پرداخت.

سینما رسانه‌ای است نافذ و تعیین کننده و امروزه، در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و راهبردهای کلان ملی و بین‌المللی از این رسانه بهره‌گیری می‌کنند.

در ایامی که بنای تعلیمات دنیا بر اساس آموزش سمعی و بصری گذاشته شده و برای‌ هدایت افکار زن‌ و مرد و پیر و جوان از سینما و تلویزیون استفاده فراوان می‌شود و سینما از عوامل مـؤثر و مفید تربیتی است در کشور ما‌ سودجوئی‌ و سوداگری آنرا در جهت خلاف رشد و صلاح مردم و مملکت سوق می‌دهد.

بلاگ سینمامارکت به مناسبت هفته جوان به بررسی موضوع تاثیر سینما بر روابط اجتماعی و الگوپذیری‌های جوانان از سینما می‌پردازد، به همین منظور مصاحبه اختصاصی با آقای حمید محمدی مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس و از ژورنالیست‌های به نام رسانه انقلاب اسلامی برای بررسی این موضوع صورت گرفت.

فیلم‌های خانوادگی چندان مورد استقبال جوانان ما نیست

مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس در ابتدا با اشاره به جایگاه سینما در جهان اظهار کرد: واقعیت این است که سینما یکی از بزرگترین ابرقدرت‌های فرهنگسازی در دنیا محسوب می‌شود که تاثیر کوچکترین نمای ظاهر شده بر آن را به سرعت می‌توان در میان مردم کوچه و بازار دید. به همین خاطر استفاده از این دنیای مدرن و در عین حال لذتبخش، وسیله‌ای تازه برای نشان دادن فرهنگ‌ها و اندیشه‌هایی است که شاید به سختی بتوان با زبان روزمره بیان کرد.

وی در ادامه با اشاره به الگوبرداری‌های امروزی جوانان اظهار کرد: نسل جوان ما از فیلم‌هایی با مضمون عاشقانه، جنگی و ترسناک بیشتر استقبال می‌کنند و متاسفانه به صورت طبیعی فیلم‌های خانوادگی چندان مورد استقبال جوانان ما نیست.

الگوبرداری اصلی از نوع پوشش، رفتارها و روابط اجتماعی!

حمید محمدی در پاسخ به سوال بلاگ سینمامارکت در تاثیر گذاری این الگوها بر جوانان، اظهار کرد: بله صنعت سینما بسیار بر رفتارهای جوانان ما تاثیرگذار است، همان‌طور که ما در دهه ۶۰ آثار دفاع مقدسی‌مان نقش بسیار جدی و پررنگی در آماده کردن روحی، روانی و ذهنی جوانان کشورمان در صحنه مقابله با دشمن داشت، در سال‌های بعد هم طبیعتا جوانان ما از سینما تاثیر و الگو جدی گرفتند.

وی ادامه داد: خیلی از شخصیت‌ها و قهرمانان سینمای ما در سال‌های اخیر مورد اقبال جوانان ما بودند، که این علاقه‌مندی و الگوسازی در جنس خانم‌ها بسیار بیشتر است.

مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس افزود: طبیعتا چهره‌هایی نظیر محمدرضا گلزار و سلبریتی‌هایی از این دست که مورد اقبال هستند، نوع پوشش، رفتارها و روابط اجتماعی آن‌ها در فیلم‌ها دیده می‌شود. این دیده شدن اگر قابلیت الگوشدن نمی‌داشت طبیعتا سلبریتی‌ها نمی‌توانستند مرجع و مبنای رفتاری و الگوی اجتماعی جوانان ما باشند، در حالی که از ساده‌ترین تاثیرپذیری در بین جوانان و حتی نوجوانان ما استفاده از تکه کلام‌هایی است که از گفتار سلبریتی‌ها و بازیگران سینما یاد می‌گیرند.

حمید محمدی
حمید محمدی

رابطه دوسویه سینما و جامعه در الگوپذیری

وی با اشاره به رواج برخی الگوبرداری‌ها در جامعه، گفت: سبک زندگی و همین‌طور مدل واکنش‌ها و ری‌اکشن‌های رفتاری سینماگران نسبت به پدیده‌های اجتماعی و اتفاقاتی که پیرامون‌شان می‌افتد، با وضعیت فعلی جامعه ما شاید سازگار نباشد. ببینید همین‌طور که شما در فیلمی می‌بینید یک بازیگر سینما با یک ماشین گران‌قیمت نقشی رو ایفا می‌کند، نتیجه‌اش این می‌شود که با همان سبک و سیاق و نوع دوردور کردن در بخشی از جامعه ما رواج پیدا می کند و این به نوعی تاثیرپذیری از سینماست.

وی افزود: البته می‌توانیم بگوییم متقابلا سینمای ما هم از جو قالب گروه‌های اجتماعی حوزه جوانان تاثیر می‌گیرد و به نوعی این رابطه دوطرفه و دوسویه است و به صورت کلی نمی‌تواند متر و معیار درستی برای الگوهای امروزی جوانان ما باشد.

با کت و شلوار پوشیدن در عرصه رسانه اتفاقی نمی افتد!

حمید محمدی در پاسخ به سوال بلاگ سینمامارکت درباره رسالت جوان امروز در حوزه رسانه انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در حوزه رسانه انقلاب ما با نیروهای بسیار خوش‌فکری روبه‌رو هستیم که با حضور خودشان فضای سینما را تحت‌تاثیر خود قرار داده‌اند، فقط یک آفت وجود دارد، که اهالی و افرادی بدون اینکه به قول دوستان تئاتری خاک صحنه خورده باشند در رسانه‌های انقلاب می‌آیند و بدون هیچ آموزشی مشغول به کار می‌شوند، خیلی از این افراد سمت‌ها و مسئولیت‌های بزرگی می‌گیرند، و آن زمان است که ضرورت دارد آموزش‌های مطبوعاتی و حوزه سواد و اخلاق رسانه به این دسته از دوستان به صورت جامع و کامل داده شود.

مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس در پایان افزود: با کت‌وشلوار پوشیدن در عرصه رسانه اتفاقی نمی‌افتد، باید در مدیریت رسانه و تعامل با مردم و کسانی که ما به آن‌ها می‌گوییم مسئولان و مدیران کشور اتفاق خوبی بیفتد.

کپی برداری و نقل این مطلب تنها با ذکر نام بلاگ سینمامارکت جایز می باشد.
برچسب ها
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام بلاگ سینمامارکت بپیوندید: کانال بلاگ سینمامارکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن