فیلم شناسینقد و بررسی

در جاده کمپانی شدن هستیم/ فیلشاه کودکان را در سینما نگه داشت

یکصدوبیستمین برنامه سینما روایت که آغازگر فصل ششم این برنامه نیز بود، به نقد و بررسی انیمیشن سینمایی «فیلشاه» پرداخت

به گزارش بلاگ سینمامارکت ، فصل ششم برنامه «سینما روایت» با نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی «فیلشاه» از یکشنبه ۳۱ تیر ماه آغاز شد . این جلسه که صدوبیستمین برنامه از سلسله‌ نشست‌های نقد و بررسی آثار تولید شده در سینمای ایران در قالب برنامه «سینما روایت» است، این بار پذیرای سازندگان انیمیشن سینمایی «فیلشاه» بود.

«فیلشاه» پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران است که تازه‌ترین محصول «گروه هنر پویا» بعد از انیمیشن پرفروش «شاهزاده روم» به شمار می‌رود و هادی محمدیان کارگردانی و حامد جعفری تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارند. اکران این فیلم از نوروز امسال آغاز شده و اکران آن همچنان در سینماها ادامه دارد.

بعد از اکران فیلم فیلشاه جلسه نقد و بررسی با حضور هادی محمدیان کارگردان و حامد جعفری تهیه کننده انیمیشن فیلشاه و سید بشیر حسینی عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما و از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد .

در ابتدای جلسه حامد جعفری با اشاره به کمپانی های بزرگ تولید انیمیشن ساخت انیمیشن را کمپانی محور دانست و گفت : کار انیمیشن تفاوتی با دیگر کارهای سینمایی و رسانه ای دارد و آنهم این است که انیمیشن کمپانی محمور است که مجموعه هنر پویا در راستای کمپانی شدن در ایران دارد قدم بر میدارد که با توجه به سابقه تولید انیمیشن در این مجموعه در تلاشیم تا نواقص را هرچه بهتر حل کرده و در راستای اهدافمان حرکت کنیم .

جعفری در ادامه تجربیاتش از تولید انیمیشن شاهزاده روم را ذکر کرد و افزود : ما با تجربه ای که از تولید و اکران شاهزاده روم داشتیم توانستیم فیلشاه را بسازیم و این تجربیات در بسیاری از مراحل تولید تا اکران فیلم کمک ما بود.

وی به موضوع اکران فیلشاه اشاره کرد و گفت: با توجه به ایام نوروز و فراغتی که خانواده ها و بچه ها دارن تمام تلاش خود را کردیم تا فیلشاه به اکران نوروزی برسد که با حواشی و کارشکنی های که شد الحمدالله فیلم به اکران رسید و اکران شد. استقبال مردم در ایام نوروز از فیلم این سنت را میتواند پایه گذاری کند که هر ساله در اکران نوروزی سبدی برای کودک و نوجوان قرار گرفته شود و تنها به فیلم های سینمایی بزرگسال اختصاص پیدا نکند. اکران نوروزی فیلشاه و استقبال مردم از آن ثابت کرد که انیمیشن می تواند در فروش با بسیاری از فیلم ها رقابت کند.

نقد فیلشاه

تهیه کننده انیمیشن فیلشاه در جواب این سوال که آیا اکران فیلم ادامه دارد اظهار داشت: هنوز که در برخی شهر ها و شهرستانها اکران دارد صورت می گیرد و بعد از آن برنامه داریم تا فیلم را در مدارس و برای دانش آموزان اکران کنیم چرا که مخاطب اصلی ما این قشر از جامعه هستند.

جعفری در ادامه افزود: یکی از منابع مالی انیمیشن تولیدات جانبی فیلم است که شامل لوازم التحریر، تم های جشن تولد و تکلیف است که یکی از برنامه های ما برای آینده هیمن است که بتوانیم تولیدات جانبی فیلم راهم داشته باشیم که بنظرم در ایام مهر بتوانیم محصولاتی از لوازم التحریر با تصویر کارکترهای فیلم به بازار ارائه کنیم.

در ادامه جلسه هادی محمدیان کارگردان فیلشاه با اشاره به بازخورد های که در این مدت از اکران های داشته اند گفت : ما بعد از اکران شاهزاده روم و بازخوردهای که از آن به دست آوردیم تصمیم گرفتیم تا سن مخاطب فیلشاه را کمتر کنیم که این کار اتفاق افتاد و فیلم برای رنج سنی بالای پنج سال ساخته شد . در زمان اکران بازخوردهای مختلفی را جمع آوری کردیم که از همه مهمتر بازخوردهای بود که خودمان از نزدیک آنرا لمس می کردیم. به این ترتیب که در سالن های مختلف سینمایی حاضر می شدیم و با کودکان و خانوادهای آنها به بحث و گفتگو می پرداختیم .

محمدی در ادامه افزود : در سفرهای که به شهر های مختلف در زمان اکران داشتیم یک اتفاق برایمان بسیار جالب بود و آنهم این بود که بچه های که برای دیدن فیلم آمده بودند تا آخر در سالن نشسته و فیلم را تماشا می کردند و این برای ما نقطه قوتی است که مخاطب کودک و نوجوانی را در سالن نگه داشته و تا آخر فیلم همراه او بودیم مخاطبی که نسبت به هیچ یک از عوامل فیلم و سینما هیچ رحمی ندارد و هر جا و هروقت که بخواهید می تواند بیرون برود و کسی جلو دار او نیست.فیلشاه و کار های قبل از آن تازه ما را به ابتدای راه رسانده است و ما الان در کنار مخاطب در ابتدای راهی دراز هستیم.

بعد از صحبتهای محمدی کارگردان فیلشاه حسینی کارشناس رسانه با مروری بر تاریخ انمیشن و دسته بندی های موجود آن گفت : اساسا در ایران انیمیشن در اولویت قرار نداشته و ندارد اما در سالهای گذشته اتفاقی مهم و عجیب افتاده است که می توان اوج آن را فلیشاه نامید. در سالهای گذشته دوستان هنر پویا با قوت و همت بسیار وارد عرصه شده و توازن قدرت در این عرصه را کاملا بالعکس کرده اند . این اتفاق مبارک باید با قدرت و همت و حمایت همه جانبه ادامه پیدا کند تا این صنعت بزرگ و مهم در کشور جا افتاده و خود را پیدا کند.

نقد فیلشاه

این استاد دانشگاه در ادامه افزود : یک نکته در فیلشاه و اکران و قبل از اکران آن است که در زمان اکران شاهزاده نبود و آنهم این بود که فیلشاه از یک حمایت یکپارچه برخوردار بود و حتا کسانی هم که منتقد جدی تیم هنر پویا هسند از این فیلم حمایت کردند.
حسینی در ادامه گفت : همانطور که خوبی های فیلم را بیان کرده و می کنیم اما در کنارش نقد و کم کاری های آن را هم باید بیان  کرد انتظار ما از فیلشاه بسیار بالا تر بود هر چند که این فیلم در جاهای از ضعف در ساختار مواجه بود و باید در مراحل بعدی از ابزار جانبی فیلم استفاده شود.

جعفری در پاسخ گفت : بازار انیمیشن یک زنجیره ای است که تمام آن در اختیار ما نیست و ما با به سمت کمپانی شدن داریم و الان در ابتدای راه هستیم . این زنجیره زمانی می‌تواند کامل شود که ما بتوانیم بگوییم مثلا در بازار ما کسی از کاراکتر «فیلشاه» بدون لایسنس استفاده نمی‌کند. بازاری که عادت کرده از کاراکترهای انیمیشن‌های با کیفیت روز جهان بدون پرداخت حق لایسنس برای تولید محصولات جانبی از قبیل کیف و دفتر و… استفاده کند، نمی‌توان از آن توقع پرداخت پول برای لایسنس «فیلشاه» را داشت و این عدم توجه به حقوق معنوی صدمه بسیاری به ما می‌زند. موضوعی که از عهده ما خارج است و نیازمند توجه دولتی و ایجاد ساختارهای قانونی است. پس نمی‌توان توقع داشت که نسبت درآمدی از فیلم و محصولات جانبی آن منطبق بر فرمول «یک به سه» باشد. البته این را هم بدانیم که خود فرمول هم در سالهای اخیر برای کمپانی‌هایی مثل پیکسار و دیزنی دست خوش تغییر شده است.

جعفری اضافه کرد: برای نمونه می‌خواهم به یکی از تحقیقات آماری صورت گرفته درباره «فیلشاه» اشاره کنم. ما یک جامعه آماری با بیش از ۷۰۰ نمونه آماری داشتیم که حدود ۳۵۰ نفر از این نمونه آماری کسانی بودند که در سینماها با آن‌ها گفتگو شده است و ۳۵۰ نفر دیگر از عامه مردم بودند. ما می‌خواستیم ببینیم که «مخاطب وفادار» ما چه کسانی هستند. نکته جالب این بود که حدود ۶۰ درصد عامه مردم برند «هنر پویا» را می‌شناختند و حدود ۷۵ درصد، شعار مجموعه ما که شعار فیلمهایمان نیز هستند را به درستی و به طور کامل نوشته بودند که همه اینها نشان می‌دهد ما تا چه حدی در این زمینه موفق بوده‌ایم. به عنوان مثال یکی از انتقاداتی که من خیلی دیده‌ام در مورد «فیلشاه» مطرح می‌کنند این است که فیلم دوپاره بوده است، در حالی که بازخوردهای آماری که ما از مخاطبان گرفتیم نشان می‌دهد که کمتر از ۱۰ درصد از مخاطبان ما به این موضوع اشاره کردند و این نشان می‌دهد بخشی از این نقدها، بیشتر نظرات کارشناسی افراد است که به جای نظر مخاطب جا زده می‌شود. البته ممکن است این سئوال مطرح شود که چرا مخاطب با وجود همه این ضعف‌ها که خود ما بیشتر از هر کسی به آن آگاه هستیم پای این آثار می‌نشنینند؟ به نظر من به این دلیل است که مخاطب برای این روند رو به رشد انیمیشن احترام قائل است و برایش مهم است که مجموعه «هنرپویا» به عنوان یک کمپانی بتواند برای بچه‌های این سرزمین آثار فاخر و با کیفیت تولید کند.

در ادامه این نشست هادی محمدیان با اشاره به نگاه سازندگان «فیلشاه» به مخاطب غیرایرانی به ذکر خاطره‌ای در ارتباط با یک دانشجوی غیرمسلمان ایرانی پرداخت: یکی از موضوعات جالبی که ما در فضای مجازی دیدیم و خیلی برایمان لذت‌بخش بود، خاطره یکی از دانشجویان ایرانی ساکن کانادا بود که یک همکار آفریقایی مسلمان داشته است و وقتی آنونس فیلم را به او نشان داده است. وقتی او این آنونس را دیده بود و متوجه شده بود که ایران‌ها چنین انیمیشنی را ساخته تعجب کرده بود، و هم اتاقی ایرانی‌اش به او گفته بود که ما بیش از یک میلیارد مسلمان هستیم و باید برای خودمان انیمیشن بسازیم و آن دوست خطاب به او گفته بود که چه خوب که شما بالاخره کاری ساخته‌اید که خدا هم در یک انیمیشن باشد.
محمدیان با بیان اینکه مخاطب ما، مخاطبی است که به واسطه تماشای انبوهی از آثار پررنگ‌ولعاب خارجی دارای نوع خاصی از سلیقه شده است، گفت: ما اول از همه سعی کردیم که اثری شاد و سرگرم‌کننده برای بچه‌ها بسازیم و این را هم بگویم که خنداندن بچه‌ها و سرگرم کردن آن‌ها کار بسیار سختی است؛ چرا که شما نمی‌توانید به سراغ بسیاری از شوخی‌ها و موضوعات بروید. این کار بسیار سختی است که چاپلین هم آن را انجام می‌داد که سعی می‌کرد مخاطبش را به شکلی سالم بخنداند. ما در این فیلم سه حلقه اصلی توحید، انتظار و توجه به باورها و ارزش‌های خودمان را مورد توجه داشتیم.

همچنین حسینی منتقد برنامه در ادامه ایراد به فیلمنامه را در حوزه انیمیشن‌سازی نیز وارد دانست و گفت: ما از خیلی ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد یا عمدا و یا سهوا استفاده نمی‌کنیم و در پایان خواهشم این است که در ادامه این مسیر رویکرد تخصصی و جمعی فیلمنامه‌نویسی برای کودکان را برای سایر آثار خود جدی‌تر بگیرید.

کپی برداری و نقل این مطلب تنها با ذکر نام بلاگ سینمامارکت جایز می باشد.
برچسب ها
سایت سینمارکت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن