آموزشآموزشهای سینمایی
زاهدیان در کارگاه «از ایده تا فیلمنامه در مستند»: برای گسترش طرح خود هفت گام را جدی بگیرید
چهارمین جلسه از مجموعه کارگاههای «از ایده تا فیلمنامه در مستند» روز سه شنبه 18 تیر ماه با حضور مهرداد زاهدیان برگزار شد.

به گزارش بلاگ سینمامارکت به نقل از پایگاه خبری تحلیلی “سینماتجربی”، در چهارمین جلسه از مجموعه کارگاههای «از ایده تا فیلمنامه در مستند» که روز سه شنبه ۱۸ تیر ماه در سالن سینماحقیقت برگزار شد مهرداد زاهدیان پیرامون شیوههای گسترش طرح توضیحاتی ارائه داد.
زاهدیان درباره مراحلی که فیلمنامهنویس باید برای گسترش طرح خود طی کند، گفت: هفت گام برای گسترش طرح وجود دارد که باید آنها را جدی بگیرید. تحقیق و پژوهش، تعیین خط مشی، طرح اولیه، ساختمان داستان، پیشنویس اولیه، بازبینی و ویرایش و پیشنویس نهایی همگی مراحلی هستند که گام به گام شما را به سمت یک فیلمنامه خوب پیش میبرند.
وی افزود: برای نگارش یک فیلمنامه شما نیازمند به داستانهای کوچکی هستید که منشا آنها پژوهش است. هر چه پژوهش قویتری داشته باشید مطمئن باشید فیلم بهتری خواهید ساخت. در نتیجه هر چه انرژی و بودجه دارید در همین بخش پژوهش به کار بگیرید.
وی با بیان این که ممکن است در بخش پژوهش فیلمساز با محدودیتهایی به لحاظ موضوع و منابع رو به رو شود، اظهار کرد: در جمعآوری منابع هر آنچه را که مرتبط با موضوع است مییابیم و خط نامرعی آن را کشف میکنیم. در این مرحله میدانیم که گذشته و آینده سوژهمان چیست و در نهایت به یک اتفاق میرسیم.
زاهدیان پیرامون گام بعدی گسترش طرح پس از تعیین خط مشی توضیح داد: پس از تحقیقات طرح اولیه را شکل میدهیم و بارها و بارها با مراجعه به این طرح نقصها و اشکالات آن را برطرف میکنیم. در این مرحله به خلاصهای ده صفحهای از داستان میرسیم و ساختمان اصلی فیلمنامه شکل میگیرد.
وی ادامه داد: در ساختمان داستان روی ترکیب داستان و شخصیتها دقیق میشویم تا این که خودمان بفهمیم با چه پدیدهای رو به رو هستیم و اگر شخصیتها در این موقعیت قرار گرفتهاند دلیل چیست؟ به این شکل نقشهای از اتفاقات و شخصیتها برای خود خواهیم ساخت.
به گفته زاهدیان، با آماده شدن پیش نویس اولیه فیلمنامه شما میتوانید محصول خود را به دیگران معرفی کرده و برای دریافت بودجه آن تلاش کنید.
زاهدیان مستند داستانی را جزئی از سینمای مستند دانست و گفت: از داکیوفیکشن که در آن واقعیت میتواند از طریق داستان دستکاری شود تا سینماوریته که حقیقت را بیان میکند طیفهای مختلف سینمای مستند را شامل میشوند و به تمام این گونهها میتوان سینما گفت البته شخصا میلی به آوردن فیکشن به مستند ندارم.