مجله نقد فیلمگردی
اخبارسینمای مستندمصاحبه

عطا پناهی: فوتبال و سینما فراتر از یک اتفاق ساده هستند

مجموعه مستند دریبل به تهیه‌ کنندگی عطا پناهی و کارگردانی پدرام بهرامی در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ ای به قلم مهدی اسدزاده تولید شده است.

به گزارش بلاگ سینمامارکت، عطا پناهی مستندساز و تهیه‌کننده سینمای مستند درباره چگونگی شکل گیری ایده و نحوه ساخت مجموعه مستند «دریبل» با محوریت فوتبال گفت: پیش از این ۲ مستند به نام‌های «رویای مسی» و «بازگشت‌های بزرگ» که هر ۲ موضوعی فوتبالی داشتند در کارنامه‌ام بود و خوشبختانه استقبال خوبی از این مستندها شد و شبکه‌های مختلف آنها را پخش کردند. اما حتی این مستندها هم آن چیزی نبودند که من دوست داشتم درباره فوتبال ساخته شود و به دنبال موضوعات جذاب دیگری بودم.

قدرت شگفت‌انگیز فوتبال و سینما

وی بیان کرد: بنظرم فوتبال و سینما فراتر از یک اتفاق ساده هستند و قدرت شگفت‌انگیزی دارند و حرف‌های بیشتری پشت ظاهرشان نهفته است. به عنوان یک مستندساز دوست داشتم عمیق‌تر به این ماجرا نگاه کنم به همین علت تصمیم گرفتم مجموعه مستند «دریبل» را بسازم. در این مستند از زوایای مختلف به دنیای فوتبال نگاه شده و این همان چیزی است که برایم جذابیت داشت.

پناهی ادامه داد: وقتی تصمیم به ساخت «دریبل» گرفتم با مهدی زارعی که پژوهش‌گر در حوزه ورزش است صحبت کردم و وی تحقیقات و پژوهش را در زمینه فوتبال و حواشی آن آغاز کرد. در این مستند به مضامینی مانند میهن‌پرستی، اقتصاد، سیاست، اسطوره در کنار فوتبال پرداخته شده است. وقتی مراحل تحقیق به اتمام رسید از مهدی اسدزاده که نویسنده توانایی است و به فوتبال هم علاقه دارد خواستم تا متن مستند را با توجه به نتیجه تحقیقات بنویسد و او هم به خوبی از پس این کار برآمد و نریشن‌های جذابی برای «دریبل» نوشتند در نهایت با توجه به شناختی که از پدرام پناهی داشتم مسئولیت کارگردانی و تدوین را به وی سپردم که نتیجه نهایی به نظرم خیلی مطلوب شده و عاشقان فوتبال از دیدن «دریبل» لذت خواهند برد.

تهیه‌کننده مجموعه مستند «دریبل» همچنین درباره نحوه دستیابی به تصاویر آرشیوی استفاده در این کار اظهار داشت: رسیدن به یک ساختار تصویری ناب، خلاقانه و هوشمندانه برایمان بسیار مهم بود چون اصولا فوتبال مقوله بسیار مهمی است و به همین دلیل ابتدا تصاویر آرشیوی را با دقت و وسواس بسیار زیادی تهیه کردیم و وقتی ریتم تدوین شکل گرفت و درباره آن با پدرام بهرامی کارگردان مجموعه به توافق رسیدیم، در جهت همان ریتم شروع کردیم به تهیه تصاویر تولیدی مبتنی بر قاب بندی‌ها و مدلی که مد نظرمان بود. در واقع برای‌مان مهم بود تصاویر تولیدی با تصاویر آرشیوی و نوع تدوین‌مان کاملا همخوانی داشته باشد.

مستند دریبلفوتبال هم مانند سینما زبانی مشترک و جهانی است

پناهی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند مخاطبین «دریبل» بیشتر علاقه‌مندان سینما باشند یا تماشاگران فوتبال تاکید کرد: فوتبال محور اصلی این مستند است و ما با استفاده از ظرفیت و جذابیت مدیوم سینما نگاهی تخصصی به آن داشتیم. برای مثال در قسمتی که به اقتصاد و فوتبال پرداختیم منظورمان اقتصاد و رابطه‌اش با فوتبال در تمامی کشورها بود. در این زمینه مثال‌هایی در فیلم مطرح می‌شوند و گاهی در این مثال‌ها به ایران هم اشاره می‌شود و تصاویری آرشیوی و تولیدی از فوتبال ایران پخش می‌شود. فوتبال هم مانند سینما زبانی مشترک و جهانی است که نیاز به ترجمه ندارد. به همین علت من فکر می‌کنم «دربیل» مخاطبی جهانی دارد و هر شخصی که یکبار فوتبال تماشا کرده باشد می‌تواند مخاطب «دریبل» باشد.

این مستندساز همچنین درباره واکنش مخاطبان نسبت به این مجموعه مستند گفت: تعداد زیادی سریال و مستند ساخته‌ام و «دریبل» جزو بهترین‌ها بوده و بازخوردهای مثبت به آن بیشتر از سایر کارهایم بوده است. در فضای توئیتر مخاطبان و کاربران درباره این مستند با هشتک دربیل به صحبت می‌پردازند و نظرات‌شان را با هم به اشتراک می‌گذراند که برای‌مان واقعا باعث خشنودی است. همچنین در اینستاگرام پست‌هایی را درباره «دریبل» می‌بینم و همه این بازخوردهای خوب خستگی کار را از تن‌مان به در می‌کند و نشان می دهند مسیری که طی کردیم درست بوده است.

منبع
خبرگزاری مهر
برچسب ها
نمایش بیشتر

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن