سایت سینمامارکت
اخبارمصاحبه

محمد کارت از جشنواره تلویزیونی مستند می گوید

اگر جشنواره تلویزیونی مستند، برنامه‌ریزی مدون و دراز مدتی داشته باشد، در نهایت به نتایج بسیار خوبی می‌رسد؛ اما اگر صرفا برای پر کردن عملکرد چندساله باشد، به جای خاصی نخواهد رسید.

کارگردان مستند «بختک»، گفت: جشنواره تلویزیونی مستند، بستر مناسبی برای آشتی مستندسازان سراسر کشور و تلویزیون است و اگر این جشنواره نگاه بازتری نسبت به انتخاب فیلم‌ها داشته باشد می‌تواند تاثیر خوبی روی فیلمسازان و مخاطبان بگذارد.

محمد کارت درباره اهمیت برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند، اظهار داشت: برگزاری این جشنواره، یک سود دو طرفه برای تلویزیون و فیلمسازان است زیرا تلویزیون می‌تواند محل استعدادیابی باشد و فیلم‌هایی که هرگز فرصتی برای نمایش ندارند، در این جشنواره دیده می‌شوند.

وی افزود: در واقع فکر می‌کنم برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند، بستر مناسبی برای آشتی مستندسازان سراسر کشور با تلویزیون است.

محمد کارتاین مستندساز ادامه داد: اگر این جشنواره جنبه استعدادیابی پیدا کند و برگزیده‌ها از میان استعدادهایی تازه شناخته شده باشند و به آن‌ها پیشنهاد کار شود و یا از فیلم‌ بعدی‌شان حمایت شود، بسیار می‌تواند موثر باشد. چون هم‌زمان دو اتفاق می‌‌افتد، هم مستندسازان مستعد سراسر کشور جذب این جشنواره می‌شوند و هم چرخه تولید به راه می‌افتد.

کارگردان مستند «بچه خور»، تاکید کرد: اگر جشنواره تلویزیونی مستند، برنامه‌ریزی مدون و دراز مدتی داشته باشد، در نهایت به نتایج بسیار خوبی می‌رسد؛ اما اگر صرفا برای پر کردن عملکرد چندساله باشد، به جای خاصی نخواهد رسید.

کارت در پاسخ به این سوال که جشنواره تلویزیونی مستند چطور می‌تواند مورد توجه مستندسازان و مخاطبان قرار گیرد، گفت: بدون شک اگر جشنواره نگاهش را باز بگذارد یعنی فیلم‌هایی انتخاب کند که نگاه خنثی ندارند و ممیزی کمتر در آن‌‌ها اعمال شود، هم می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد و هم توجه فیلم‌سازان را جلب کند.

کارگردان مستند «آوانتاژ» با بیان اینکه تنوع موضوعی فیلم‌هایی که برای حضور در این جشنواره انتخاب می‌شوند نتیجه قابل تامل‌تری را برای جشنواره مستند به ارمغان می‌آورد، افزود: در مجموع باید دایره انتخاب سوژه‌ها را باز بگذارند و البته امیدوارم این جشنواره در روند انتخاب فیلم‌ها فرصتی ایجاد کند تا فیلم‌سازان آماتور هم بتوانند در آن شرکت کنند.

کارت درباره بخش مردمی این جشنواره نیز توضیح داد: رای‌گیری از مردم و انتخاب فیلم از نگاه آنان در این جشنواره، اتفاق مثبت و جذابی است. همزمان شبکه مستند می‌تواند آماری از سلایق مخاطبان سراسر کشور به دست آورد تا هم خودشان و هم مستندسازان بفهمند که کدام جنس از فیلم مستند برای مخاطبان، جذاب است.

وی درباره حضور فیلمسازان حرفه‌ای در این جشنواره، با بیان اینکه عیار کیفی هر جشنواره به فیلم‌هایش است و هر چه فیلم‌ها بهتر باشند، فیلمسازان حرفه‌ای بیشتر جذب می شوند، گفت: در واقع این کیفیت و محتواست که باید بنای حضور فیلمسازان حرفه ای را فراهم کند تا آن ها ببینید که هر فیلمی با هر ساختار و محتوایی وارد این جشنواره نمی شود.

کارگردان مستند «خون مردگی» با اشاره به این که مستندهای شبکه مستند را دنبال می کند، گفت: شبکه مستند موقعیت و شرایط خوبی دارد. امیدوارم این جشنواره فرصتی برای دیده شدن فیلم ها و فیلمسازانی فراهم کند که پیش از این مجالی برای بروز نداشته اند.

کارت خاطرنشان کرد: در صورتی که نگاه جشنواره باز باشد حتما برای مردم و فیلمسازان جذاب خواهد بود. امیدوارم این جشنواره برای برگزارکنندگان، برنامه‌ای برای پر کردن کنداکتور شبکه نباشد و به صورت جدی و منظم این جشنواره را برگزار کنند تا تاثیرگذاری آن افزایش پیدا کند.

برچسب ها
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام بلاگ سینمامارکت بپیوندید: کانال بلاگ سینمامارکت

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن