سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت
فیلم شناسینقد فیلم

نقد فیلم مطرب؛ فیلمی به شدت عقب مانده و سخیف!

فیلم سینمایی «مطرب» فیلمی در ژانر کمدی و اجتماعی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی کیایی و بازی پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، محسن کیایی و مهران احمدی است.

دهه هشتاد شمسی، روزگاری در سینمای ایران بود که اگر کسی فیلم خوب می‌ساخت با شماتت مردم رو به رو می‌شد و هر چه فیلم بدتر بود فروش بیشتر آن تضمین می‌شد. فیلمسازانی مثل فرحبخش، صلح‌میرزایی و قدکچیان در گیشه‌ها آقایی می‌کردند و سینمای ایران در نازل‌ترین سطح خود از لحاظ ارزش‌های هنری قرار داشت.

فیلم جدید مصطفی کیایی به نظر دلش هوای آن روزها را کرده و شمشیر را تمام قد علیه هنر سینما از رو بسته است. «مطرب» یک فیلم نمونه‌وار از ژانر شانه تخم‌مرغی در سینمای ایران است که یک سور هم به فیلم‌فارسی و فیلم‌های کاباره‌ای و کلاه‌ مخملی‌های قبل از انقلاب می‌زند. فیلمی به شدت پرت، عقب مانده و سخیف که در تمام وجوه خود هیچ هدفی ندارد مگر نابودی تمام و کمال ارزش‌ها و در پی آن تنزل سطح سلیقه مردم به پایین‌ترین حد ممکن.

فیلم گرامیداشتی برای موسیقی کوچه بازاری است. ابراهیم (پرویز پرستویی) یک خواننده کوچه بازاری است که در بحبوحه‌ی انقلاب شروع به کار می‌کند و با آغاز انقلاب فرصتی برای مطرح شدن پیدا نمی‌کند و راهی زندان می‌شود. پس از آزادی از زندان همواره در آرزوی خوانندگی می‌سوزد ولی به دلایل مختلف موفق به این کار نمی‌شود.

نقد فیلم مطرب
فیلم سینمایی مطرب

پسرش فواد (محسن کیایی) طلب زیادی بالا می‌آورد و به خارج از کشور فرار می‌کند و در آن‌جا خواننده سبک رپ می‌شود. ابراهیم به همراه دخترش زیبا (الناز شاکردوست) و نوازنده‌اش ماشالله (مهران احمدی) از یک فرصت به دست آمده استفاده می‌کنند و راهی ترکیه می‌شوند تا در آن‌جا کنسرتی به نمایندگی از ایران اجرا کنند.

مواجهه با پدیده‌ای مانند «مطرب» مواجهه با فیلم‌نامه‌ای فاجعه‌، ساختاری ویران و موقعیت‌ها و شوخی‌هایی به شدت دم دستی است که حتی در بدترین آثار دهه هشتادی که ذکر شد نیز یافت نمی‌شوند. فیلم عقده سطح پایین‌ترین چیز‌ها را دارد. عقده موسیقی دامبولی، عقده یک خواننده ترک و عقده آن‌ور مرزها. کیایی یک تیم عظیم را بی هیچ دلیلی با هزینه‌ای میلیاردی در ترکیه چرخانده و نتیجه‌اش شده «مطرب».

«مطرب» قرار است یک کمدی موزیکال باشد؛ مشکل اینجاست که نه کمدی است نه موزیکال. طنز فیلم «مطرب» به دنبال «رحمان‌ ۱۴۰۰»ها متشکل از تعدادی شوخی جنسی سخیف است که حتی لبخند کمرنگی نیز به لب نمی‌آورند. یکی از شوخی‌های تکرارشونده فیلم دیالوگی است که از دهان همه شخصیت‌های فیلم بیرون می‌آید که در آن قرار است پرده کشیدن و در بستن استعاره‌ای از رابطه جنسی باشد.

کیایی عینا همین موقعیت را ۱۰ سال پیش در پایان بندی اولین فیلمش «بعد از ظهر سگی سگی» – متاثر از احتمالا تنها فیلم قبل از قرن جدید که دیده – استفاده می‌کند. فیلمساز حتی قادر به خلق یک موقعیت کمیک در فیلمی که اسم کمدی را دنبال خود می‌کشد، نیست و جالب آن که در سالنی که من فیلم را دیدم هیچ صدای خنده‌ای از سوی مردم به گوش نرسید.

فیلم سینمایی مطرببخشی از پیشبرد پیرنگ فیلم حول موقعیتی می‌چرخد که فواد دارد. او که به دروغ به ابراهیم گفته در آمریکا وضعش خوب شده و موقعیت پیدا کرده، در واقع در ترکیه زندگی می‌کند و پرستار بچه یک خواننده مشهور ترک به نام نازان است. مشخصا از همان سکانس اول رابطه این دو عجیب به نظر می‌رسد. نازان به قدری معروف است که عکس‌هایش در بیلبوردهای شهر چاپ شده است.

در این میان مشخص نیست او با این همه پول و جایگاه به چه علت فواد را برای پرستاری از فرزندش انتخاب کرده و به او اعتماد می‌کند. بدتر از آن، نازان بی هیچ دلیلی مدام برای فواد قر و قمیش می‌آید و حتی از او می‌خواهد که برای راحتی بیشتر به خانه‌اش نقل مکان کرده و با هم زندگی کنند. فواد نیز او را به عنوان نامزدش به خانواده معرفی می‌کند و کلیشه‌ای‌ترین بهانه‌ها برای فیلمساز جور می‌شود تا از دل این عشق قلابی یک عشق حقیقی بسازد و نازان بشود “عروسِ گل” آقا ابراهیم.

پوستر فیلم مطرب
مطرب

خط داستانی زیبا از این هم بدتر است. زیبا رسما در فیلم عقب مانده است. ابتدای فیلم می‌بینیم که عروسی می‌کند و بعد از یک ماه جدا می‌شود. چرا؟ کارکرد روایی این ازدواج چیست؟ اگر انجام نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ تمام کارهایی که می‌کند احمقانه و منگول‌وارانه است تا جایی که حتی دسیسه می‌کند تا کیف مدارکشان نیز دزدیده شود. تمام این‌ها برای گرفتن پناهندگی است. موقعیتی که در انجام آن با ماشالله شریک است و هر دو سعی می‌کنند تا ابراهیم را راضی به این پناهندگی کنند. قضیه پناهندگی وسط کار رها می‌شود و سر و ته فیلم با یک کنسرت مشترک احمقانه از نازان و ابراهیم هم می‌آید.

«مطرب» شرم آور است. حمایت آن از موسیقی‌های مبتذل کوچه بازاری و لاله زار نیز شرم آورتر. ابراهیم مدام می‌گوید که اگر یک ماه دیرتر انقلاب می‌شد چه می‌شد؟ هیچ نمی‌شد. ابراهیم نیز می‌شد یک خواننده کوچه بازاری که جز در میان “برخی” رانندگان تریلی و لات‌های دستمال به گردن طرفداری ندارد و در نهایت نیز شاید ده سالی یک بار شبکه‌های لس آنجلسی از او دعوت می‌کردند تا چند دقیقه قبل از سال تحویل یکی از ترانه‌های پر مغزش را بازخوانی کند.

نویسنده: دانیال هاشمی‌پور

کپی برداری و نقل این مطلب تنها با ذکر نام بلاگ سینمامارکت جایز می باشد.
برچسب ها
نمایش بیشتر
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام بلاگ سینمامارکت بپیوندید: کانال بلاگ سینمامارکت

همچنین بخوانید

‫۸۲ نظرها

  1. داداش یه جوری نوشتی که تنها چیزی که به ذهن آدم میرسه اینه که یه مذهبی و ارزشی به تمام معنایی!(عقب مونده که گفتی) ‌که صحنه های معمولی فیلم واست اروتیک جلوه کردن و منزجر شدی . نمیگم فیلم قوی ای بود قطعا تکراری حساب میشه تو این زمینه ازبس راجع به این دوران فیلم ساختن اما بهتر از بقیه فیلمای سبک خودش بود . بیشتر از این لذت بردم که مردم فارغ از مشکلاتی که دارن تو بیشتر لحظات فیلم میخندیدن و حس خوبی داشتن ، تشویق های پایانی هم گویای این موضوع بود( برخلاف حرف شما!). شایدم که انتظار یه فیلم هنری و قوی از این سینما دارید که باید بگم اینجا ایرانه مشکلات سطحی از روی جهل و بی فکری و بی هماهنگی ، سطح آگاهی و درک از زندگی پایین، اوناییم که یه چیزی میفهمن عرضه هیچ کاری ندارن و تلنباری از عقده ان و خب فیلم هم از دل همین جامعه میاد. از قضاوت کردنتم متاسف نیستم نظرمه.

    1. الان حدودا پنجاه دقیقه از زمانی که این فیلم رو دارم از رو پرده سینما میبینم داره میگذره و فقط میتونم بگم آرزو میکنم زودتر تموم شه این فیلم بی محتوا و بی کیفیت

    2. مردم کلی مشکل دارند درست ولی دلیل نمیشه با این بهونه هر فیلم به خودش اجازه بده با هر وسیله ای مردم را بخندونه اتفاقا درسینما کسی اخر فیلم دست نزد

      1. میدونی چرا آخرفیلم دست نزدند شاید خیلی ها مثل من آخر فیلم اشکشون دراومده بود این فیلم به نظر من یه تراژدی بود فکر کردی واسه چی اینهنه مردم رفتند و فیلم و دیدن چون یه واقیعت تلخ دیگه رو داره از …..

          1. من نمیدونم چرا بعضیا دوست دارن نقش فراستی رو بازی کنن با این تفاوت که حتی اون نقش رو هم خوب نمیتونن بازی کنن! این نقد بود الان؟؟؟؟ فقط میتونم بگم هرکس که فیلمو ندیده بره ببینه بعد بیاد خودش نظر بده و با حرفایی که این آقا زده از دیدن فیلمی به این قشنگی منصرف نشه. من نه خواهر مصطفی کیایی ام نه این فیلم که فروشش از ۱۹ میلیارد گذشته احتیاجی به دفاع الکی من داره. ولی دوساعت تمام لذت بردیم از دیدن این فیلم همراه خانواده و همه ی سالن همراه فیلم بودن و میخندیدن و درآخر هم‌تشویق کردن. اونم تشویقی که معلوم بود از سر درک کردن افرادیه که قربانیه انقلاب شدن. باور کنید من خیلی سخت میخندم به فیلم طنز. و مثلا آخرین بار فیلم ایکس لارجو توی ژانر طنز توی سینما دیده بودم و انقدررر به نظرم بد بود که باخودم گفتم من دیگه نه فیلم طنزو میام سینما ببینم و نه هیچ فیلمی که سحرقریشی توش باشه. ولی این سری خوشحالم که رفتم و لذت بردیم از دیدن فیلم.

    3. فیلم بسیار بسیار مسخره ای بود.
      نویسنده بجای خلق لحظات جذاب، از عباراتِ زشت و رکیک برای خندوندن استفاده کرده که نه تنها خنده نداره، بلکه مسخره بود. واقعا حیف وقتی که برای دیدن فیلم کردم.

      1. به نظر من همیشه کلمات زشت خند داره و لحن گفتن .هیچ وقت کلمات مودب آمیز و با ادب که خنده دار نیست

  2. خیلی خیلی نقد جانب دارانه و همراه با بی انصافی کامل و هدفمند بود ،البته بدیهیه که وقتی همچین فیلمی ساخته شه در جامعه ی الان ما همچین نقدی و فقط ازش انتشار بدن …. سالنی ک من فیلم و دیدم یکی از بهترین پردیس های سینمایی بود سالن منفجر شد از خنده و در اخر فیلم همه تشویق کردن . احتمالا سالنی که اقای محترم منتقد ازش یاد کردن فقط یک تماشاگر داشته.امیدوارم نظرم منتشر بشه . با تشکر

      1. ناشناس جان چرا توهم دونستن گرفتی؟ باشه حالا تو کارگردان و فیلنامه نویس. اینجوری خیالت اوکیه؟
        سعی کن دیگه انقدر متوهم‌گونه صحبت نکنی که بدجور بهت می‌خندن. با منطق کامنتارو نقد کن نه اینکه بخوای طرف مقابلت رو نادان جلوه بدی و خودت رو همه چی دان!
        قطعا هیچ کدوم از مخاطبان حرفه‌ایِ سینما پول به این فیلم نمی‌دن. (اینم توضیح بدم که پوستر فیلم، سبکش رو داد می‌زنه؟) پس هرکسی که هزینه برای دیدن این فیلم متحمل می‌شه یه ادم عادیه که چیز زیادی از کارگردانی و غیره نمی‌دونه. (!)
        لازمه بدونی بعد از تموم شدن مطرب تموم سالن به صورت ایستاده، به تشویق این فیلم می‌پردازن. از هرکسی که این فیلمو دیده می‌تونی بپرسی:)
        مدیر ثبت لطفا!

    1. سلام. همین نوشته به تنهایی نشانه غرض ورزی بیجا هست من حتما میرم فیلم را میبینم. نقد که اینطور نیست کم مانده فحش بدی به عوامل فیلم . اصلا نتونستی حتی یک جمله نقادانه بنویسی .

    2. دقیقا با نظرتون موافقم من ابتدا نقد ایشونو خوندم و واقعا منصرف شدم از رفتن اما بنا به اصرار دخترم یک جور مجبور شدیم بریم و چقدر خوشحالم که رفتم واقعا لذت بردم از این فیلم و برای بار دومم می خوام برم .ایشون که نقد اینچنینی نوشته یا با کارگردان یا بازیگران مشکل داشته یا فوق العاده آدم مذهبی خشکی بوده .به هر حال من رفتم و بسیار هم لذت بردم.

  3. به نظرم به شدت غرض ورزانه این نقد نوشته شده است و استفاده از کلمه کوچه بازاری و فیلم فارسی برازنده کسی که نام مخاطب را بر روی خود میگذارد . اشتباه است . به نظر من این منتقد کاملاً به قصد تخریب فیلم در سالن نشسته است و حتی سعی نکرده عمق فاجعه بار بعضی از اتفاقات تلخی که برای خواننده های آن دوران پیش آمد را درک کند .
    موسیقی امروزه به قهقهرا رفته است و هنوز هم همان صداهای گذشته بسیار پر طرفدار است . این محبوبیت فقط برای نسل گذشته نیست . حتی یک دهه هشتادی هم با صدای ابی ، داریوش ، امید ، معین ،ستار، و صدای همیشه هایده … برای خودش خاطره میسازد .
    به قول ایشان همان خواننده های کوچه بازار ، کسی مثل عباس قادری ، ایرج ، گلپا و خیلی های دیگر برای مردم محترم هستند .
    منتقد عزیز لطفاً کمی موسیقی گوش کنید .

  4. بسیار از نقد شما سپاسگزارم.منم یه جوون بیست ساله هستم که کاملا با نقد شما موافقم.البته یکم ولی نه در حد یه فیلم کمدی،خنده گرفت

  5. اابته باید در نظر بگیریم که نظر منتقد ها با نظر مخاطب خیلی فرق میکنه‌ ولی از نظر منه مخاطب این فیلم ارزش دیدن رو داشت و خیلی خوب بود

  6. سلام آقا دانیال
    بنده این فیلم رو در سینما قدس دیدم و از شروع تا پایان خنده تماشاچی‌ها کل سالن رو پر کرده بود و در آخر همه تشویق کردن و هنگام خروج حرف از رضایت میزدن.
    میشه بگید توی کدوم سالن این فیلم رو دیدید؟ شاید سانس خصوصی برای شما گذاشتن که صدای خنده نشنیدید…
    لطفا کمی با مردم تحت فشار مملکت خودتون همراه باشید.

  7. این نقد نبود شما فیلمو کاملا مغرضانه توصیف کردی.
    تمام فیلم نکته هایی داشت که درد امروز و دیروز و فردای جامعه است.
    در آخر اینکه ایکاش می‌فهمیدم شما آقایون را چی میخندونه.

  8. من الان تو سینما در حال تماشای فیلم هستم. لحظه شماری میکنم این فیلم زودتر تموم بشه بیام بیرون، واقعا میشد بهتر این فیلم رو ساخت. نقد ایشون تا حدی درسته، هر چند این قبیل فیلم ها صرفا جنبه پر کردن وقت را دارند.

  9. اقای محترم ,من این فیلمو به تازگی تو سینما دیدم و واقعا همه تماشاچی ها خندیدند.ژانر این فیلم کمدیه چرا این همه ازجنبه منفی اونو نقد کردین .اتفاقا جای فیلمای کمدی تو سینمای ایران خیلی خالیه .مطرب نمونه خوبی از یک فیلم کمدی بود

  10. اون ”برخی راننده های تریلی ولات های کوچه بازار” که میگی طرفدار این نوع موسیقی هستن یه ملت ۸۰ ملیونی هستن جناب

  11. آقای نویسنده، آقایی که مانند امئال منتقدهای دیگر یک فیلم دو دقیقه ای هم نساختی و فقط ناقد هستی
    حق نداری از قول ۹۰ میلیون ایرانی صحبت کنی… اگر صدای خنده بینندگان فیلم در سینما را نشنیدی تبریک میگم شما دچار عارضه شایع کری یا خود را به کری زدن یه به بهانه کوبیدن یک فیلمساز امروزی کر شدن شدی
    بعد از این همه مشکلات اتفاقا مردم چنین فیلمی رو انتظار دارند… بذار بقیه هم تجربه اشان را به شما گوشزد کنند…در سالنی بودن که همه از همان اتفاق جنسی قهقهه میزدن…نکند انتظار داری وسط فیلم کامیک از اقتصاد و دلار حرف بزنند… آقای نویسنده این فیلم با تمام زحماتی که فیلمساز آن محسن کیایی جوان کشیده شایسته تقدیر است و به فکر فرو رفتن امثال کسانی که احتمالا در آینده هم خواهند شد مسئول فیلترینگ فیلم های باب دل مردم کشورم و توقیف کننده فیلم ها… روی صحبتم با شخص شماست تجربه من و خیلی از این ملت با شمای منتقد احتمالا در لباس حمایت کننده یک قشر خاص فیلم ساز یکی نیست… شما همان کسانی هستید که اگر به آرزوی فیلمسازی هم میرسیدی و فیلمی میساختی یک فیلم با پایان باز و بهت بیننده و سرخوری بیننده تحویل میدادی که جز از تلف کردن ۳ ۴ ساعت از عمر خود در سینما چیزی برای بیننده به ارمغان نمیاوردی مثل هزار فیلم ساخته شده توسط کارگردانان در همین سال های گذشته

    من این فیلم را در اوج سطحی نگری دیدم و در پایان برای همین داستان دست زدم چون اگر نمیدانی بدان با چنین وضعی در اجتماع، بیننده ایرانی یک پایان خوش را می خواهد چیزی که در این فیلم به آن رسید و سخن آخر
    ما بچه های همین کوچه بازار همین مملکت هستیم و فرزندان پدر مادرهایی که مال همین کوچه بازار هستند نه از یک کشور همسایه و نه از…

    امیدوارم تحمل این نقد را هم از من داشته باشی آقای منتقد…

    1. احسنت به تو …
      من یک فرد عادی هستم از جنس همون راننده تریلی ها و ساده دل ها و نه متکبری از جنس همه چیز دان – همین مردم کوچه و بازاری هستند که بازیگر و خواننده هارو به اوج رسوندن و ازشون انتظار دارن که بخندونن و شاد بخونن تا دلشون وا بشه – یادم میاد در فیلم تبعیدیها یک قسمتش که زندانیها داشتن میخوندن و شادی میکردن یه نفر معترض داد میزنه میگه بسه دیگه – سردسته زندانی ها تو جوابش میگه : جوون پشت میله های زندان آدم اگه نگه و نخنده دلش میپوسه ، دل شیر میخاد تو قفس موندن …

  12. شما خودشو ناراحت نکن.با تماشای فیلمهای بد(به فرمایش شما!) مخاطب ارزش فیلمهای خوب رو بیشتر درک میکنه ابوی.تا فیلم بد نباشه فیلم خوب مفهوم پیدا نمیکنه در ضمن فیلم گیشه ای و مردم پسند با فیلمهایی که شما مد نظرتون هست متفاوته.بعضیا فیلم میسازن برای هنر هفتم و بعضیها هم فیلم میسازن برای ذائقه و سلیقه حال و جاری جامعه.پس زیاد حرص و جوش نخور که هر کدام را روایتی علیهده است! کسی که هنری میسازه نباید دغدغه گیشه داشته باشه و کسی که برای گیشه میسازه اگر فیلمش پرفروش بشه یعنی موفق شده.

  13. سلام من با خانوادم رفتم سالن سینمایی که همیشه خالی بود پر بود از جمعیت و ترکید از خنده جمعیت نمیگم فیلم پرمحتوایی بود ولی به اندازه یک فیلم دیدن از مشکلات زیادی که خیلی بیرحمانه رودوشمون افتاده فارغ شدم و واقعا خیلی ناراحتم که اینو میگم ولی خیلی خیلی لذت بردم و امیدوارم بازهم از این فیلمای سخیف ساخته بشه تا مردم غمگین ایران یکمی شادشدن حداقل تو سالن سینما با مقداری انداک پول دادن بریم و غمامونو بذاریم بیرون سالن

  14. سلام به نظر بنده این نقد نبود کوبیدن بود دقیق عین نقد های که روزنامه کیهان میکنه ، همین نقدای بی دلیل و از روی غرض هست که مملکت مارو به اینجا کشیده من دیشب فیلمو دیدم و ابعد از فیلم به بچه ها گفتم فردام یه نفرو پیدا کنم دوباره برم فیلمو ببینم.تشویق آخر تماشاگران جواب همه این نقدارو داد.

  15. یجوری نوشتی فقط لاتا و راننده کامیونو این موزیکا رو گوش میدن ک انگار…….
    خودم هجده سال بیشتر ندارم و بی شک زمانی ک این نوع از موسیقی پرطرفدار بوده،نبودم!
    اما خیلی از آهنگ های اون دوران رو گوش کردم
    و در کنارش موزیک های مدرن تر و امروزی تر رو هم گوش میدم
    چه ایرانی و چه غیر ایرانی
    موسیقی تاریخ انقضا و دسته بندی نداره
    موسیقی یه چیز دلیه
    هر کسی هر چیزی رو ک دوست داره گوش میده و لذت میبره
    و تو دقیقا از اون دسته افرادی هستی ک هر کس ک باهات هم نظر نباشه رو آدم حساب نمیکنی
    از این افکار مسخره دور شو
    در آخد اینکه این فیلم هم مثل هر فیلم دیگه ای نقاط قوت و ضعف داره
    اما چقدر خوب بود ک نقد این فیلم رو یه آدم با سواد تر، با شعور تر و در کل کسی ک یه درک هر چند اندکی از فیلم و نقدر فیلم داشت بنویسه.

  16. من نمیدونم شما کی هستی نمیدونم چی کاره ای نمیدونم منتقدی؟ یا یک تماشاچی ساده؟ اما هرکسی که هستی کاملا کاملا اشتباه و از روی غرض، حسادت، قوم گرایی، و موارد تعصبانه ی اشتباهی این فیلم فوق‌العاده رو اینقدر بد توضیح دادی
    وقتی اینهمه آدم از این فیلم راضی هستند، وقتی اینهمه آدم عاشق این فیلم و بازگشت عالی و پر قدرت استاد پرستویی به سینما هستن شما چرا میای نظر منفی خودت رو در سایت میزاری؟ چرا میخوای کسانی رو از تماشای این فیلم منصرف کنی؟
    از نظر بنده و اکثر افراد این فیلم، فیلم (مطرب) یکی از بهترین فیلم های ایرانی هست که مخاطب رو جذب میکنه و هیجان رو در فیلم همواره همراه با خنده و طنز با خودش داره این فیلم حتی یک فیلم انگیزشی هم هست چون ابراهیم (استاد پرویز پرستویی) آرزویی داشت و اونقدر تلاش کرد تا بلاخره با آرزوش رسید.
    فیلم مطرب یک معرکه است
    من منتقد نیستم اما اعتقاد دارم که یک تماشاگر ساده خیلی بهتر میتونه فیلم رو حس کنه و جذب و محو فیلم بشه
    لطفا در دیدگاه خودتون تجدید نظر کنید
    (مطرب) عالیست
    🌹

  17. واقعا جای تاسف داره فیلم رو تخریب مینکنید عالی بود فیلم از هزار تا فیلم اشغل روی پرده از هزارتو بگیر تا مسخره باز مکه اسمش روشه

  18. با سلام،قبول دارم فیلم پر محتوایی نبود هرچند که یه نصیحت قشنگ داشت که ادم اگه توانشو داره میتونه کاری انجام بده تا یک‌نفر دیگه بتونه به ارزوش برسه.
    مردم واقعا موقع دیدن فیلم از ته دل میخندیدن،با شرایط و مشکلات اقتصادی که مردم دارند تو جامعه نمیشه همش فیلم های قوی و اجتماعی همچون مغزهای کوچک زنگ زده و …ساخت واقعا روح و روان مردم به اینگونه فیلنامه ها احتیاج داره👋🏻

  19. من امروز با خانواده رفتیم این فیلمو دیدیم .پشیمون نمیشید از دیدنش .این نقدی که هم که ایشون کرده یادتون باشه تا وقتی فهمیدید چقدر دروغ گفته بیشتر بابت دیدن فیلم لذت ببرید .پرویز پرستویی بازیگر با تجربه ایه مطمئن باشید بیخود فیلمنامه ای رو فبول نمیکنه .پشیمون نمیشید مطمئن باشید

  20. این حجم از طرفداری مخاطب از فیلم برام غیر قابل باوره…این همه بودجه صرف عشق و حال عوامل فیلم تو ترکیه شده دریغ از اندکی منطق روایی دریغ از اندکی دغدغه…عوامل فیلم تو دلشون به ریشتون میخندن…لحن فیلم کلا رو هوا بود نه جدی بود نه طنز.‌‌‌‌ عروسی شخصیت زیبا چه تاثیری در فیلم داشت جز آب بستن به فیلم..چرا یه خواننده زن مشهور باید سراغ یه مرد پاپتی برای پرستاری از بچش بره…طرف تو کشوره خودشو با شخصیت فواد فارسی حرف میزنه، این فواده که باید ترکی صحبت کنه و تهش با داستان مسخره ی مادربزرگ ایرانی و…خداییش شمایی که از فیلم طرفداری میکنن با چه درک و منطق و عقلی صحنه ی بیهوش شدن مهمت یا مصطفی بیگ رو باورپذیر میدونین…واقا در عجبم از این همه میانمایگی و سطح پایین بودن اتفاقات فیلم و عجیبتر از اون طرفداران فیلم

    1. کاملا با نظر شما و البته منتقد فیلم موافقم.فیلم اصلا محتوا نداشت..الان مثلا ما چی از این فیلم یاد میگیریم؟؟اونایی که میگین تو سینما همه خندیدن .جر خوردن از خنده.آخر کار دست زدن..میشه بگین دقیقا به خاطر چی خندیدن؟؟شک نکنید تنها به خاطر صحنه های مستهجن و جنسی فیلم بوده.واقعا ببینین چطور فرهنگ ما رفت زیر سوال؟(ازدواج با زن مطلقه بچه دار)نازان میگه برو فرهنگ مسخره تون رو عوض کن!توهین مستقیم
      من پسرمو بردم.چند بار وسط فیلم بهم نگاه کرد وگفت مامان..اینا االان دقیقا بد آموزی نداره وزد ریر خنده!!از منتقد عزیز متشکرم.که با شجاعت از این فیلم چرت و مزخرفف انتقاد کردن.سینمامون دقیقا به لجن و کثافت کشیده شده.خون شهدای عزیزمون پایمال شده چون این فیلم دقیقا ارزش هامون رو برد زیر سوال.

  21. یه بحث سینماشناسی هست، یه بحث تاریخ شناسی و اشراف به وقایع ایران چهل سال پیش. مثلا عین شنیده های ما از پدران و مادران اینه که خواننده ای به نام نعمت الله آقاسی اونچنان به اوج محبوبیت رسید که از در و دیوار براش نعمت می بارید. انواع و اقسام اجراها و غش و ضعف اکثریت مردم برای یه خواننده که از دل فقر به همه چیز رسیده. حتی فیلمسازان وقت به سراغش رفتن. موسیقی آقاسی به شدت فراگیر شده بود. پس نمیشه به همین راحتی در مورد این گونه از موسیقی قضاوت کرد. بررسی آخر و عاقبت یک خواننده رو باید با در نظر گرفتن جغرافیا و تاریخ کشور لحاظ کرد. اون زمان همه گونه های موسیقی طرفدار خودش رو داشت. کی میتونه ادعا کنه مثلا گونه روشنفکری فرهاد مهراد از حیث همه گیر شن از طیف آقاسی و داود مقامی و گعده سعید مهناویان و این تیپ خواننده ها جلو زده؟
    اما قطعا مصطفی کیایی که دغدغه و درد جامعه رو با وسواس در آثار قبلیش روایت میکرد و برای طراحی همه سکانسها وقت و انرژی و سلیقه به خرج میداد با فیلم مطرب به نوعی خلسه رسید. یه بی خیالی خانوادگی که بریم استانبول، بگردیم، فیلم بسازیم و با آگاهی از رگ خواب مردم یه چیزی بهشون تحویل بدیم که یادآور سینمای دمده و راحت طلبانه ای باشه که نه مخاطب رو درگیر کنه و نه از فیلمساز وقت بگیره. یه دور همی برای رهایی از درگیری های فکری روتین در مورد مسائل اقتصادی و خانوادگی و دیگر بدبختی ها. مطرب رو باید در همین حد ازش توقع داشت. نه بیشتر. نه در حد اون لحظه های خوب و کمیکی که کیایی با ضدگلوله و خط ویژه برای مخاطب خلق کرد و خودش رو به عنوان یک فیلمساز خوش ذوق و قصه گو مطرح کرد. مطرب بیش از اینکه از نظر پرداخت خالی باشه از حیث قصه ناتوان و قاصرهست. حیف از این پتانسلی که از دست رفت. کیایی اگر باخودش قرار میذاشت که برای این فیلم مایه میذاره میتونست از ایده خوب مربوط به این خواننده های به نوعی فنا شده و فدای یک جریان سیاسی تاریخی شده یک اثر به یاد موندنی خلق کنه. چه در مسیر کمدی و چه تراژدی …

  22. سلام
    من با نقد شما مشکلی ندارم چون شما هم میتونی نظر خودت رو بگی حتی اگه مغرضانه باشه. ولی با توهین کردنتون مشکل دارم. مگه راننده های تریلی حق ندارن سلیقه موسیقایی خودشون رو داشته باشن؟ چرا بهشون توهین میکنی؟هر کسی یه جور موسیقی دوست داره.مگه حتما بایستی همه مثل هم باشن؟

  23. داشتم نظر ها رو میخوندم خب خندیدن هم مهمه ولی ب چ قیمتی خندیدن و برا چی خندیدن چی؟؟؟؟؟ مهم نیس یعنی؟؟؟؟
    فیلمش واقعا مضخرف بود ب تمام معنا ://خنده دار چرا ولی برا مسائلی ک واقعا ارزش خندیدن ندارن. شوخیاش و فیلم نامه هاش هم ب شدت کلیشه ای کار شده بود..‌.. متاسفم برا ایرانمون برا شهدایی ک دادیم واقعا چرا باید این جور فیلما تو کشور ما ساخته بشه؟؟؟؟

    1. نظرتون چیه چون شهید دادیم همش فیلم دفاع مقدسی و اشک وگریه دار بسازیم؟ یکسره از در و پنجره و دیوار غصه سر مردم بریزیم چون شهید دادیم. کاش ارزش شهدا و جاهای دیگه ای بفهمید نه توی موضوعی که اصلا ربطی نداره

      1. احسنت.
        نمی دونم ، چرا پای شهید ها رو میکشن وسط؟
        دست از سر شهیدا بر دارید. از خودتون خرج کنید!

  24. سینمای مصطفی کیایی سینمایی ست که در کنار توجه به استانداردهای روایی و فنی، به جذب مخاطب و گیشه نیز اهمیت می دهد اما آن چه «مطرب» را به اثری ناامیدکننده در سینمای کیایی بدل می­ کند آن است که فیلم فارغ از استانداردهای همیشگی سینمای این کارگردان، به شکل واضحی تنها به جذب مخاطب و فروش فکر می­ کند و ذره ای به هیچ یک از دیگر عناصر درام نمی پردازد

  25. نقد شما سخیف هست مردم کشور الان همه روحیه شون مرده مردم دبه خاطر افکار عقب مانده بعضیا دچار افسردگی شدن قرار نیست همه چی رسمی و خشک باشه تازه نه که الان مثلا همه چی راست و درست پیش میره

  26. نقد بسیار سخیفی بود از یک آدم بی ادب که از توهین به هیچکس (حتی راننده تریلی ها) هم دریغ نکرده است.
    ۱- فیلم بامزه و خنده داری بود و ما لذت بردیم از دیدنش.
    ۲- داستان بامزه ای داشت هرچند قابل پیش بینی بود.
    ۳- تنها فیلمی بود که حقایق رو تا آخر نشون داد و آخر فیلم نخواست برای گرفتن مجوز ماستمالی کنه.
    ۴- به نظر میرسه منتقد عقده این رو داره که ایران هم مثل ترکیه بشه روزی. ولی تا امثال شما هستید نمیشه.

  27. والا سینمایی که ما فیلمو دیدیم از اول تا اخر کل سینما میخندیدن.همش که نمیشه فیلمهای ارزشی ساخت و دید😏

  28. من زیاد اهل سینما نیستم گاهی دنبال فیلمی میگردید که هم صحنه خشن نداشته باشه و بچه ها بتونن ببینن ، هم کسالت اور نباشه و به غم هات اضافه نکنه و هم بتونی با مامان و بابا و حتی مامان بزرگها هم بری و رضایت نسبی همه رو داشته باشی
    به نظرم این فیلم مناسب وخوبی بود که مامان و بابا ها( بزرگتر ها) هم میتونستن لذت ببرن از معدود فیلم هایی بود که مردم درهنگام دیدن ان و در طول پخش فیلم شدیدا ابراز احساسات میکردند و جملات طنز شون ، شلیک خنده ها رو به دنبال داشت و اخر فیلم هم همه ایستادند و کف زدند و تشویق کردند و من هم با اینکه بی حوصله رفتم ولی بعد از تمام شدن فیلم حس خوبی داشتم و به نظرم ارزش یک بار دیدن رو داره در ضمن فیلم صحنه های از اجرای کنسرت و اوازخوانی قدیمی داره همین جو رو شاد میکنه در مجموع با اینکه پیامی نداشت به نظرم خیلی خوب بود

  29. من این فیلم رو در کمتر از ۲۴ساعت دو بار دیدم. یک بار سینما ملت و یک بار مگامال.
    سالن از خنده منفجر میشد. و در انتها هم تشویق مردم.
    فروش گیشه بهترین قاضی برای قضاوت در مورد فیلم هاست و بشین و نتیجه فروش این فیلم رو ببین

  30. من دوستم خیلی از این فیلم تعریف میکرد من اول میخواستم برم و چشم و گوش بسته رو ببینم اما دوستم گفت برو و مطربو ببین خیلی خنده داره منم قبول کردم. اصلا فیلم خنده داری نبود من که یه لبخند هم نتونستم تو فیلم بزنم چون واقعا مزخرف بود

  31. با سلام -بنده کارشناس سینما نیستم ؟اما اگر می خواهیم با سینمای کشورهای دیگر رقابت کنیم اول باید به سلیقه دیگران احترام بگذاریم به شعور تماشاچی ها توهین نکنیم ؟از آمیتاباچان اسطوره سینمای هند در مورد سینما زیاد پرسیدند ؟ او نظرش نسبت به عامه مردم خیلی مثبت بود ؟و می گفت مردم میان سینما تا از سینما لذت ببرن ؟بعضی وقت ها بعضی ادمها سینما را با کتاب یا تئاتر یا تلویزیون اشتباه می گیرن ؟
    این ها هرکدام کارکرد خودش را دارد ؟بیائید به حریم دیگران احترام بگذاریم ؟از دیکتاتوری رسانه ای وتبلیغاتی دست برداریم ؟.
    اگر بلد نیستیم فیلم بسازیم ؟خیلی شرایط را برای فیلم سازها سخت نکنیم ؟

  32. “شکایت محمدرضارئیسی از مصطفی کیایی”
    جلسه ی رسیدگی به دادرسی شکایت محمدرضارئیسی نویسنده فیلمنامه “بازگشت خواننده” که مصطفی کیایی براساس آن فیلم “مطرب” راساخته است ، قراربود دوشنبه گذشته در جلسه هیئت داوری خانه سینما برگزار گردد ، بدلیل حاضر نشدن دو مشتکی عنه آقایان مصطفی کیایی و عباس حقیقی به بهانه فیلمبرداری فیلم جدیدشان ، به دوشنبه آینده موکول شد.

  33. شکایت یک نویسنده از عوامل سازنده فیلم «مطرب»

    یک نویسنده از عوامل سازنده فیلم «مطرب» شکایت می کند.

    محمدرضا رئیسی نویسنده فیلمنامه «بازگشت خواننده» قصد دارد از کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «مطرب» به علت کپی برداری از فیلمنامه خود به شورای داوری خانه سینما و دادسرای فرهنگ ورسانه شکایت کند.

    به گفته نویسنده «بازگشت خواننده»، وی این فیلمنامه که سال ۱۳۹۵ نوشته شده را هم در خانه سینما ثبت کرده وهم در بخش قضایی وزارت ارشاد.رئیسی انگشت اتهام را به سوی کسی گرفته که در این فیلم شریک است و بخشی از سرمایه گذاری به او تعلق دارد.زیرا فیلمنامه توسط این فرد خوانده شده و با داستان آن آشناست.
    – سایت صاف نیوز ——-
    @nasrodinmolla

  34. سلام
    نقد شما بسیار خوب وروشنگرنه است
    وعرضی هم داشتم خدمت عزیزانی که به جنبه کمدی فیلم نگاه میکنند
    هر چیزی ارزش خندیدن نداره
    برای اینکه تقریب به ذهن بیشتری پدید بیاد
    مثل اینکه کسی اعضای خونواده ما رو تمسخر کنه
    والبته در این کار تبحر زیادی هم داشته باشه
    بطوریکه ما نتونیم جلوی خندمون رو بگیریم وبقول معروف ولی از عزا در بیاریم
    ایا کار ما درست بوده؟
    خیر / درسته لحظاتی خندیدیم ولی وقتی ببینیم خانواده ما مورد تمسخر قرار گرفته ودر بین مردم بی ارزش شدیم
    خنده ما تبدیل به پشیمانی وافسوس میشود
    حالا در سطح بالاتر به خانواده بزرگ که اجتماع وکشور بزرگ ایران باشه از نظر بافت فرهنگی نکاه کنیم
    ایا مورد هجمه قرار دادن این فرهنگ وبه ابتذال کشوندن ان به بهانه خندیدن صحیح است؟
    ایا دود اون به چشم ما وحانواده ما /جوانهای ماونسل اینده ما نمیرود
    اقای تهیه کننده و سرماهیه گذار وکارگردان وبازیگر و.. ایا پرشدن جیبتان به قیمت تباهی فرهنگ ورشد ابتذال ونابودی خانواده واز همه مهمتر خشم الهی وعذاب اخروی می ارزد؟
    فعلا در عرصه فرهنگ جنگ فرهنگی حکمفرماست
    عزیزان بنده از همه شما به لحاظ عقل وفهم کوچکترم
    سعی کنید در عرصه بازنده نباشید
    وخانواده بزرگمان را در مقابل تمام مادیات دنیا تسلیم امواچ غرق کننده لذت پرستان نکنیم چه برسد به لحظاتی خنده
    چه اینکه میتوان لحظات مفرح را با تماشای کمدی که در جهت رشد وبالندگی ساخته شده بدست اورد
    وانگاه دلمان از شادی واقعی پر میشود که خانواده ای پاک واگاه ومتعد ودلسوز ومهربان داشته باشیم
    واین میسر نیست مگر اینکه جامعه ای اینچنین بسازیم
    حق یارتان
    دنیا واخرتتان به فضل الهی اباد

  35. واقعا خندیدن به چه قیمتی؟
    واقعا معیارتون چیه؟ انصافا وبه دور ازغرض ورزی ،کمی باخودمون وخدای خودمون خلوت کنیم ،
    هیچ کس باشادی وخنده مخالف نیست اما نه هرخنده ای
    چون مردم مشکلات دارن پس به هرقیمتی که میشه باید بخندند
    مثل این میمونه که بخواهیم کسی راکه عزادار عزیزی به هر قیمتی بخندونیم حتی بامسخره کردن وابتذال
    واقعا توی این خنده ،چه خاصیتی هست!به جز ضرر
    کمی چشممان راباز کنیم و ببینیم دربین این خنده ها چه چیزی وچه فرهنگ و رفتاری به خودمون میدن
    کمی خلوت باخودمون وخدای خودمون
    امید که خدا شادی و نشاط عمیق و واقعی نصیب همه مردم عزیز وخوب وگرامیمون بکنه

  36. سلام
    به نظر من فیلم کار خودش رو بعنوان یک فیلم سرگرم کننده به درستی انجام داده. این که همه دوستان نوشتن به چه قیمتی واقعا برای من جالبه. همه مردم ایران دچار یه ریاکاری خاصی شدن. همونایی که دم از اخلاقیات میزنند و توی جامعه خودشون رو آدمهای موجهی نشون میدن ، چون به خلوت میروند آن کار دیگر می کنند.
    فقط نگرانیشون اینکه مبادا جلوی دیگران خلوتشون افشا بشه که اگه بشه ….

    به هر حال چه فیلم خوب ، چه بد ، آن چیزی که مهمه فروش فیلم اونم بدون تبلیغات تلویزیونی نشون میده که مردم ایران دنبال چی هستند. اینا مقایسه آمار این فیلم با آمار فیلم رد خون میده

    1. پس یعنی معیارتون رضایت مردم ومقدار فروش فیلم
      این معیار درمحضر خداهم جوابگو هست؟
      یا موقع شادی و تفریح دیگه به خدا کاری ندارین,
      کاش لذت وشادی واقعی رانشاندن لبخند برچهره مهدی فاطمه ودررضایت خدا واهل بیت میدونستیم

  37. پس یعنی معیارتون رضایت مردم ومقدار فروش فیلم
    این معیار درمحضر خداهم جوابگو هست؟
    یا موقع شادی و تفریح دیگه به خدا کاری ندارین,
    کاش لذت وشادی واقعی رانشاندن لبخند برچهره مهدی فاطمه ودررضایت خدا واهل بیت میدونستیم

    1. فیلم بسیار سرگرم کننده بود و سالن کامل پر شده بود و ارزش دیدن و وقت گذاشتن رو داشت.
      مرحوم آغاسی محبوبترین، مردمی ترین و کوچه بازاری ترین خواننده تاریخ ایران هست و این فیلم علی رغم طنز بودن به نوعی هم تراژدی زندگی این خواننده محبوب هست. اواخر عمرشون کاستی داشتن که توقیف شده بود و اجازه انتشار داده نمیشد به این بهانه که شما هنرمند نیستین و مطرب هستین. جالبه که اسم کاست هم «مطرب پیر» بود. واقعا خدا رحمت کنه این مرد مطرب شریف که تمام دغدغه فکریش شادی بود نه رانت و فساد و لابی و جانماز آب کشیدن

  38. من از واکنش زنجیره ای کاربرا برای دفاع و تعاریف به دور از منطق و احمقانه از فیلم این رفتار به گفته رولان بارت این همانگویی بی منطق در روایت این مثلا فیلم کمدی که بعضی از فروش بالای یک اثر برتر بودن رو نتیجه گرفتن، بهتره بدونید هر فروش بالایی زمانی لذت بخش و حال خوبی برای جامعه داراست که عوارض و نتایج بد نداشته باشد

  39. من فیلم رو در سینما آفریقای مشهد دیدم. هم پر بیننده بود و هم اینکه مردم بدقت نگاه میکردند و دست میزدند و میخندیدند. من که از دیدن این فیلم ، لذت بردم. شاید قسمتهایی از فیلم از خط قرمزهایی رد شده باشه ولی باز هم موجب شادی مردم رو فراهم میکنه که این خودش خیلی مهمه.

  40. ایشان حتما فیلم غیر مبذل رو حتما اخراجی ها و معراجی ها و.‌‌‌.. اینا میدونن، عزیر دل فیلم حرف دل خیلی از مردم قشر متوسط رو به پایین جامعه رو زد و همین امر موجب فروش بالای فیلم خواهد شد. ضمننا امروز فیلم رو دیدم ، موقع تموم شدن فیلم همه ایستادن و دست زدن ، معمولا فیلم میبینم که یه تجربه ای کسب کنم برای من مثل یه کتابه ،ولی امروز رفتم که یه فیلم سرگرم کننده ببینم که دیدم….

  41. چندین منتقد باتجربه در نقدهایشان فیلم را فاقد ارزشهای فرهنگی و اجتماعی دونستند. این فیلم به مدد تبلیغات وسیع تلویزیونی و حضور ستاره هایی چون پرستویی و شاکردوست و احمدی و… فروخت، پسرم دانشجوست و به شدت علاقمند فیلم، این فیلم را دید اصلا تاییدش نکرد و معتقد بود ارزش دیدن را نداشت.

  42. جناب دانیال اگر این مطلب را هنگام دیدن فیلم نوشتید، پس حق دارید از فیلم خوشتون نیاد، چون سرتون فقط تو گوشی بوده، تا این مطلب رو پست کنید، و فقط حواستون به تایپ کردن بوده، نه حرفهای فیلم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن