سایت سینمامارکت
فیلم شناسینقد فیلم

نقد مستند «کویرس، وطن کوچک من»: سه سال تحت محاصره مرگ

مستند «کویرس، وطن کوچک من» به 3 سال محاصره یک فرودگاه آموزشی در سوریه توسط تروریست‌ها و زندگی 1500 دانشجوی دانشکده افسری در این فرودگاه می‌پردازد.

مستند سینمایی «کویرس، وطن کوچک من» به کارگردانی سعید صادقی، محصول سال ۹۴ است که در دوره سی‌وپنجم هر دو جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر پذیرفته شده است. این مستند به ۳ سال محاصره یک فرودگاه آموزشی در سوریه توسط تروریست‌ها و زندگی ۱۵۰۰ دانشجوی دانشکده افسری در این فرودگاه می‌پردازد.

در وهله اول به نظر می‌رسد سوژه مستند جدید است و پیشتر برای مخاطب عام، روایت نشده است. اگرچه فیلم در معرفی جغرافیای محل مورد اشاره، کمی دچار ضعف است و بهتر بود فیلمساز با استفاده از نقشه، استان، محل فرودگاه و مناطق تحت تسلط گروه‌های تروریستی و ارتش سوریه را نمایش دهد تا دورنمای بهتری از وقایع را برای مخاطب فراهم کند.

ایده هوشمندانه مستندساز در انتخاب یک راوی مشخص از میان دانشجویان تازه‌وارد قابل تحسین است و با دراماتیزه کردن ماجرا، فیلم را از ورطه تبدیل شدن به یک گزارش خبری نجات می‌دهد. ما به عنوان مخاطب، درباره افرادی که برای انتخاب به عنوان راوی در دسترس مستندساز بوده‌اند اطلاعی نداریم، اما عجالتاً می‌دانیم شخص مناسبی روایت اثر را بر عهده گرفته و با داشتن یک خانواده پرجمعیت در شهری دیگر، سن نسبتاً پایین و فن بیان قابل قبول، رنگ‌آمیزی خوبی از زندگی یک دانشجوی دانشکده افسری ارائه کرده است.

در همان نگاه اول مشخص است که فیلمساز برای گلچین تصاویر آرشیوی، وسواس زیادی به خرج داده است. تصاویری که از آرشیو شبکه‌های تلویزیونی، عملیات‌های تروریست‌ها و تلفن‌های همراه دانشجوهای داخل فرودگاه انتخاب شده، کاملاً متناسب با واقعه در حال روایت و مکمل مصاحبه‌ها و حرف‌های راوی هستند. بدون تردید صدها ساعت ویدیو بررسی شده و زحمت زیادی کشیده شده است. کارگردان در زمان‌هایی که هیچ ویدیوی مرتبطی در اختیار نداشته، از هلی‌شات و صداگذاری متناسب با حال‌وهوا استفاده کرده و ترجیح داده فیلمش از بازسازی بی‌بهره باشد؛ این تمهید که احتمالاً برای هرچه مستندتر بودن اثر استفاده شده، در جای خود نشسته است.

کویرس
کویرس

«کویرس، وطن کوچک من» واجد ضرباهنگ تند اتفاقات و فضاسازی قابل قبولی است که ریشه در متن خوب و تدوین قوی دارد. نتیجه آن که فیلم هرچه به انتها نزدیک‌تر می‌شود، به جای آن که افت کند، به تناسب رخدادهای در حال روایت، کوبنده‌تر و جذاب‌تر شده است؛ اگرچه ظهور داعش به عنوان ضدقهرمان اصلی، به خوش‌ریتم‌تر شدن نیمه دوم مستند کمک کرده است. این هماهنگی وقایع نیمه دوم اثر و اتمسفر حاکم، حاصل کار سعید صادقی را تماشایی و سرگرم‌کننده ساخته است.

نویسنده: مصطفی قاسمیان

کپی برداری و نقل این مطلب تنها با ذکر نام بلاگ سینمامارکت جایز می باشد.
برچسب ها
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام بلاگ سینمامارکت بپیوندید: کانال بلاگ سینمامارکت

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن