فیلم شناسینقد فیلم

نگاهی بر ۵ فیلم کوتاه؛ از تک‌تیرانداز بی‌رحم تا یک دوئل کودکانه

در تعریف آکادمی علوم و هنرهای سینما آمده‌است که فیلم کوتاه باید حداکثر ۴۰ دقیقه یا کمتر، زمان داشته باشد. تیتراژ اول و آخر نیز جزو این زمان محسوب می‌شوند.

فیلم کوتاه به گروهی از فیلم‌ها و آثار هنری گفته می‌شود که نسبت فیلم بلند، هم‌ زمان بسیار کمتری دارد و هم با بودجه بسیار پایین و تجهیزات کم ساخته می‌شود. در تعریف آکادمی علوم و هنرهای سینما آمده‌ است که فیلم کوتاه باید حداکثر ۴۰ دقیقه یا کمتر، زمان داشته باشد. تیتراژ اول و آخر نیز جزو این زمان محسوب می‌شوند.

در متن زیر به معرفی پنج فیلم‌کوتاه و البته موفق در سال‌های گذشته می‌پردازیم.

آنتراکت

«آنتراکت» دو نقطه قوت مهم دارد. اولی ماجرای واقعی به شدت تکان‌دهنده‌ای است که منبع الهام آن بوده و در جای مناسب بازگو می‌شود. دوم نیز لحن اثر است که از شعار فاصله گرفته و با انتخاب یک بیان سینمایی، محتوا را به معنای واقعی، تصویری کرده. «آنتراکت» از نظر کیفیت ساخت فنی نیز نسبت به سطح پویانمایی‌های ایرانی، سطح قابل قبولی دارد. با این حال تصویری که فیلم از یک تک‌تیرانداز آمریکایی ارائه کرده، کلیشه‌ای است و با آن عینک آفتابی، از واقعیت فاصله دارد.

انیمیشن کوتاه آنتراکت
انیمشین کوتاه آنتراکت

جیب کت

ضعف بزرگ «جیب کت» قصه آن است که خیلی زود لو می‌رود و در پایان‌بندی نیز هیچگونه غافلگیری برای مخاطب ندارد. شاید بهتر بود فیلمساز پس از رفتن پلیس، ماجرا را تمام می‌کرد و انتهای اثر را به شعارهای گل‌درشت ختم نمی‌کرد. به علاوه قصه «جیب کت» منطق مناسبی ندارد و به نظر می‌رسد با فیلمنامه‌ای پر از اشکال طرف هستیم. با این حال لهجه یزدی که ذاتاً شیرین و دوست‌داشتنی است، حال‌وهوای گرمی به فیلم بخشیده است. عملکرد فیلمساز در فضاسازی اثر نیز قابل قبول است و حس لازم را به مخاطب منتقل می‌کند.

فیلم کوتاه جیب کت
فیلم کوتاه جیب کت

خاطره

فیلم کوتاه «خاطره» واجد یک ایده جالب است که شخصیت‌ها را در چالش سختی قرار می‌دهد. با این حال مقدمه‌ای طولانی، گره‌افکنی فیلم را خیلی به تأخیر انداخته و روایت را تا حد زیادی کشدار کرده است. موقعیت «خاطره» اگر چه جذاب است، ولی ظرفیت ۸ دقیقه را ندارد. یکی از نقاط قوت فیلم، بازی خوب بازیگر نقش اصلی است که با توجه به سن کم وی، بدون تردید سهم زیادی از این بازی خوب، نتیجه هدایت مناسب از سوی فیلمساز است. در نهایت، نهاد تولیدکننده فیلم که در زمینه نوشت‌افزار دست دارد، تبلیغاتی در فیلم برای محصولات خود تدارک دیده که گل‌درشت از آب در آمده است.

فیلم کوتاه خاطره
فیلم کوتاه خاطره

دوئل

هسته ایده «دوئل» که روایتی از یک دوئل کودکانه و در سطح بالاتر بین فقر و غناست، نکته خوبی برای شروع یک درام است. اما فیلم از همین ایده فراتر نرفته و عملاً پیرنگی ندارد. محصول نهایی «دوئل» اگرچه خوش‌ساخت و تأثیرگذار است، اما استفاده مناسبی از ایده اولیه نداشته است. به علاوه ایده اولیه، انتظار یک پایان شگفت‌انگیز را در مخاطب ایجاد می‌کند، در حالی که فیلم فاقد آن است.

فیلم کوتاه دوئل
فیلم کوتاه دوئل

مات

«مات» با وجود دست گذاشتن روی سوژه‌ای حساس، محصولی ضعیف است و عملاً سوژه را سوزانده است. فیلمنامه، مشکل اصلی «مات» است که چند ضعف دارد: یکی دیالوگ‌های نه‌چندان قوی، دیگری فقدان شخصیت‌پردازی و در نهایت پایان‌بندی رها که تکلیف ماجرا و شخصیت‌ها را مشخص نکرده و گره‌های قصه را ناگشوده باقی می‌گذارد. به علاوه قاب‌های «مات» نیز نه در خدمت مضمون است و نه در خدمت فضاسازی. بازی همه بازیگرها نیز آماتوری است و اگرچه فیلمنامه دست آن‌ها را بسته، اما خود نیز چیزی به نقش اضافه نکرده‌اند.

فیلم کوتاه مات
فیلم کوتاه مات

نویسنده: مصطفی قاسمیان

کپی برداری و نقل این مطلب تنها با ذکر نام بلاگ سینمامارکت جایز می باشد.
برچسب ها
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام بلاگ سینمامارکت بپیوندید: کانال بلاگ سینمامارکت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن