فیلم شناسینقد فیلم

نگاهی بر ۵ فیلم کوتاه؛ از تولید ملی تا پرنده باهوش!

انیمیشن‌های کوتاه فقط برای کوچک‌ترها ساخته نمی‌شوند و در مقابل اختصاصی هم به بزرگ‌ترها ندارند. مدت زمانشان کوتاه است چون می‌خواهند حرفشان را در کمترین زمان ممکن بزنند.

انیمیشن کوتاه، نوع خاصی از پویانمایی است که گستردگی مخاطب بیشتری نسبت به نمونه‌های بلند دارد. انیمیشن‌های کوتاه فقط برای کوچک‌ترها ساخته نمی‌شوند و در مقابل اختصاصی هم به بزرگ‌ترها ندارند. مدت زمانشان کوتاه است چون می‌خواهند حرفشان را در کمترین زمان ممکن بزنند.

در متن زیر به معرفی یک انیمیشن و چهار فیلم‌کوتاه و البته موفق در سال‌های گذشته می‌پردازیم.

پایپر

اولین چیزی که در تماشای «پایپر» به نظر می‌رسد، کیفیت ساخت حیرت‌انگیز آن است. محصول ۲۰۱۶ پیکسار، آنقدر به واقعیت نزدیک شده که گاهی مخاطب فراموش می‌کند در حال تماشای یک پویانمایی است و به نظر می‌رسد تصاویر واقعی هستند. «پایپر» ریتمی تند و داستانی پرپیچ‌وخم دارد و در نهایت به گره‌گشایی جذابی ختم می‌شود. فیلم توانسته در همان زمان کوتاه ۵ دقیقه‌ای، از تیپ‌سازی فراتر رود و شخصیت بسازد. موسیقی اثر نیز در سطح عالی تولید شده و شایسته یک پویانمایی برنده جایزه اسکار است.

چای جوشیده

«چای جوشیده» اثر محمد علیزاده فرد، موقعیتی جذاب و پرتنش را روایت می‌کند. اما از آنجا که میزانسن و کارگردانی در سطح بالایی نیست، کمی از تأثیرگذاری که می‌تواند ایده اولیه داشته باشد، کاسته شده است. ویژگی اصلی فیلم اما، فیلمنامه محکم و دیالوگ‌نویسی قوی آن است. به علاوه در حالی که در اواخر فیلم، به نظر می‌رسد شاید کارگردان نتواند موقعیت را جمع کند، اما با استفاده از نشانه‌گذاری که از ابتدا صورت داده بود، پایان‌بندی مناسبی برای فیلم طراحی کرده است.

کفش

«کفش» به کارگردانی حسین دارابی، اثری گرم و دوست‌داشتنی است که یک موقعیت ساده را به تصویر می‌کشد. فیلم اساساً فاقد قصه است و طبعاً انتظار یک پایان شگفت‌انگیز بی‌جاست. اما مشکل اصلی «کفش» شعاری بودن آن است که نمودهای مختلفی چون حماقت شخصیت اصلی دارد. به علاوه تدوین پراشتباه و ضعیف فیلم، حس را از بین برده و «کفش» را تا حد یک محصول کاملاً آماتوری پایین آورده است. نقطه قوت اثر، بازیگر کودک آن است که به جز یک اکت به‌خصوص، حضوری دوست‌داشتنی و باورپذیر در فیلم دارد.

گل ایرانی

«گل ایرانی» به کارگردانی محمدحسین امانی در دنیای فانتزی تیزرهای تلویزیونی می‌گذرد و کمتر شبیه به یک فیلم کوتاه است. اگرچه ایده‌ای تازه و تمثیل‌هایی بامزه‌ای دارد. منطق روایی قصه نیز دچار اشکال است. به علاوه پایان فیلم غافلگیرکننده نیست و از همان ابتدا عاقبت ماجرا مشخص می‌شود. با این حال «گل ایرانی» اجرای نسبتاً خوبی دارد و بامزه از آب درآمده است. اما از آنجا که ظاهراً قرار نبوده هزینه زیادی برای این فیلم کوتاه شود، به نظر می‌رسد تولید سهل‌انگارانه انجام شده و در برخی موارد مانند صدای گزارشگر فوتبال، توی ذوق می‌زند.

هنوز

فیلم کوتاه «هنوز» به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان، اثری تماشایی و تأثیرگذار است که فضاسازی مناسبی هم دارد. با این حال ماجرا را کمی کند روایت می‌کند و یک ایراد بزرگ دارد: فیلمساز درباره دو شخصیت فیلم توضیح می‌دهد و سومی را رها می‌کند. به علاوه قاب‌های فیلم، سینمایی نیست و مناسب پخش تلویزیونی است. «هنوز» زبانی تصویری دارد و شعاری از آب درنیامده است. درخشش اصلی فیلم اما، تعلیق و پایان شگفت‌انگیز آن است که در زمانی کوتاه رخ می‌دهد و موقعیت را در یک پلان جذاب، رمزگشایی می‌کند.

نویسنده: مصطفی قاسمیان

کپی برداری و نقل این مطلب تنها با ذکر نام بلاگ سینمامارکت جایز می باشد.
برچسب ها
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام بلاگ سینمامارکت بپیوندید: کانال بلاگ سینمامارکت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن