سایت سینمامارکت
فیلم شناسیمعرفی فیلم

نگاهی به پنج فیلم کوتاه؛ تلنگری کوتاه اما عمیق به مخاطب!

این‌بار در "نگاهی به فیلم کوتاه" به معرفی 5 فیلم کوتاه «آقای بی‌تفاوت»، «وایشای نابینا»، «فضاپیمای سکه‌ای»، «کابوس» و «بیلبی» پرداخته‌ایم.

قطعا یکی از اصلی‌ترین مخاطبان انیمیشن‌ها کودکان و نوجوانان خواهند بود مگر انیمیشن‌هایی که مفهوم‌هایی را دنبال می‌کنند که برای این رده سنی قابل درک نیست و اصولا این گونه انیمیشن‌ها بیش از بقیه در قالب کوتاه و جشنواره‌ای خواهند بود. انیمیشن کوتاه مانند فیلم کوتاه باید در کمترین زمان، خلاصه‌ترین، جذاب‌ترین و مفمومی‌ترین مطلب را بیان کرده و به تصویر بکشد.

آقای بی‌تفاوت

آقای بی تفاوت
آقای بی تفاوت

در انیمیشن «آقای بی‌تفاوت» محصول ۲۰۱۸، داستان در کمال سادگی جلو می‌رود و به آن مفهومی هم که مدنظرش است، دست پیدا می‌کند. در نقطه عطف اول این داستان انتظار داریم که داستان به پایان برسد اما با خلاقیت فراوان ادامه داستان به نحوی تاثیرگذارتر ادامه پیدا میکند و این از نقاط برجسته این انیمیشن محسوب می‌شود. کادرها کاملا مرتبط با هدف فیلم انتخاب شده و از آن‌ها در جهت تعلیق بیشتر بهره لازم برده شده است.

کابوس

کابوس
کابوس

در انیمیشن کابوس، شاهد تلنگری کوتاه اما عمیق هستیم، این انیمیشن جنگ میان عناصر بی‌جان یعنی کفش‌ها را بهانه‌ای برای به تصویر کشیدن رقابت ناعادلانه میان تولیدات ایرانی با سایر کشورها می‌داند. اما در نهایت با مفهوم‌های نمادین این موضوع را به مخاطب یادآوری می‌کند که تنها با همبستگی ملی است که می‌توان تولید را سرپا نگه داشت و نماد این همبستگی، گره خوردن بندهای لنگه کفش‌ها به یکدیگر است. فضاسازی سیاهی که در این فیلم به کار رفته، به القای مفهوم کمک شایانی کرده است.

فضاپیمای سکه‌ای

فضاپیمای سکه ای
فضاپیمای سکه ای

فضاپیمای سکه‌ای، محصول کشور آمریکا که با تمی شاد به دنبال مفهومی عمیق است، کودکی که از اسباب بازی کودکانه‌اش به امید رسیدن به رویای بزرگتر دست می‌کشد اما بعد برای تحقق همان رویای بزرگ تلاش می‌کند، در نهایت نیز با همان تلاش است که به آرزویش که سوار شدن در فضاپیما است، دست می یابد. این داستان به دنبال مفاهیم عمیق تلاش و آرزو است اما در عین حال تا حدی یادآور این است که باید قدر داشتنی‌های کوچک را نیز دانست و فقط دنبال آرزوهای بزرگ نبود.

بیلبی

بیلبی
بیلبی

بیلبی، نام انیمیشنی است که قابلیت طولانی‌ترشدن را دارد، او به دنبال غذا است و برای به دست اوردن آن زحمت فراوانی می‌کشد اما با بچه پرنده‌ای برخورد می‌کند و مجبور می‌شود بین آن بچه پرنده و غذای مورد علاقه‌اش یکی را انتخاب کند، بیلبی ریتمی تند دارد و این را می‌توان هم نقطه قوت و هم ضعفش دانست. قوت زیرا داستان را در مدتی کوتاه مدیریت می‌کند و ضعیف از آن جهت که اگر بیننده لحظه‌ای چشم از صفحه بردارد ممکن است ماجرا از دست در برود. یک نکته منفی پایان آن است که هر چند یک ضربه نهایی دارد اما این ضربه بسیار سریع و بدون طمانینه است و البته این دقیقا همان چیزی است که در سرتاسر فیلم شاهدش هستیم.

وایشای نابینا

وایشای نابینا
وایشای نابینا

وایشای نایینا، در این انیمیشن راوی به کمک تصویر می‌آید، فضاسازی به کاررفته در داستان تاریک و سیاه است بنابراین از ابتدا می‌توان دریافت که ماجرا قرار نیست تمی شاد داشته باشد. پایان داستان راوی با فضایی که برای بیننده و در شبیه سازی با وایشا ایجاد می‌کند تلاش دارد تا مفهوم اصلی یعنی «در حال زندگی کردن» را با هم‌زاد پنداری به مخاطب القا کند.

نویسنده: نسیم اسدپور

کپی برداری و نقل این مطلب تنها با ذکر نام بلاگ سینمامارکت جایز می باشد.
برچسب ها
نمایش بیشتر
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام بلاگ سینمامارکت بپیوندید: کانال بلاگ سینمامارکت

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن