سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت
فیلم شناسیمعرفی فیلم

نگاهی به ۴ فیلم کوتاه، از «پرچم» تا «جعبه»

اینبار در "نگاهی به فیلم کوتاه" به معرفی 4 فیلم کوتاه «پرچم»، «کانتینر 401»، «Mamoon» و «جعبه» پرداخته ایم.

فیلم های کوتاه از جهات مختلفی دارای اهمیت هستند. یکی از این موارد هزینه تولد فیلم کوتاه است. این فیلم ها عمدتاً با بودجه ای اندک و با عوامل محدودتری نسبت به فیلم های بلند ساخته می¬شوند. نکته مهم دیگری که در این نوع از فیلم ها حائز اهمیت است، مدت زمان فیلم است. فیلم های کوتاه همانطور که از اسم آن مشخص است زمان کمتری از فیلم های غالب سینمایی دارند.

پرچم

فیلم کوتاه پرچم
فیلم کوتاه «پرچم» فیلمی اپیزودیک است که ظاهرا سازندگانش قصد دارند در آن به زندگی چهار مدافع حرمی بپردازند که دفاع از حرم سرنوشتشان را به هم پیوند زده است. نکته قابل توجه فیلم نحوه معرفی شخصیت‌ها در میدان جنگ، با استفاده از فلاشبک است که ایده جالبی به نظر می¬رسد. کارگردان برای معرفی هر کارکتری که به تازگی با آن آشنا می¬شویم، فلاشبکی می¬زند و لحظات قبل از حضور کارکتر در میدان جنگ را توصیف می¬کند. یکی از مشکلات اصلی فیلم این است که عواملش تصور کرده‌اند، صرف کنار هم قرار دادن دو بازیگر می‌تواند پیوندی دراماتیک را بین آن‌ها به وجود آورد؛ در حالی که برای پیوند دادن دو کارکتر، به چیزی بیش از این نیاز است. مشکل اساسی زمانی رخ می‌دهد که سازندگان، این ایراد را دستمایه استفاده از ساختار اپیزودیک قرار می‌دهند و نبود قصه را با توسل به این ساختار می پوشانند؛ غافل از این‌که ساختار اپیزودیک مناسب فیلم‌های بلندتر از سه دقیقه است. تعدد شخصیت، ندادن فضای کافی به کاراکترها و عدم پرداخت حداقلی آن‌ها عملا نتیجه‌ای جز ارائه آدم‌هایی که حتی به تیپ هم تبدیل نمی‌شوند، ندارد. کارگردان در منتقل کردن اتمسفر فضا موفق نبوده و استفاده از نماهای آرشیوی نیز نتوانسته کمکی به فیلم بکند. در مجموع «پرچم» فیلمی ضعیف است که حتی از پس شعار دادن هم به خوبی برنمی‌آید.

کانتینر ۴۰۱

فیلم کوتاه کانتینر 401
فیلم کوتاه «کانتینر ۴۰۱» با پرداختن به موضوع حادثه منا، سعی دارد قربانی شدن زائران ایرانی و زائران دیگر ملت‌ها را در این فاجعه انسانی و به تعبیری قربانی شدن انسانیت را نشان دهد؛ رسالتی مهم که البته چندان از پس آن برنیامده و در این راه موفق نبوده است. در واقع نویسنده با فرض این‌که مخاطبش می‌داند قربانی چه کسی است، شروع به نوشتن فیلمنامه کرده و هیچ تلاشی برای مشخص کردن موقعیت مکانی کارکترها از خود نشان نمی‌دهد. فیلم از موهبت تصویربردار خوب برخوردار است و قاب‌های درخوری را به نمایش می‌گذارد. نورپردازی نیز به لحاظ فنی قابل توجه است و کمک شایانی به فضای فیلم کرده. با این حال، مشکل مهم بصری فیلم در استفاده کارگردان از نورپردازی است. کارگردان نورپردازی یکسانی را برای لحظه‌ای که کارکتر به سوی نور می‌رود و زمانی که جنازه‌اش بر می‌گردد، انتخاب کرده و این بزرگترین تناقض فیلم است؛ در واقع اگر کارگردان استفاده بهتری از این نورپردازی تکنیکی می‌کرد، شاید فیلم به اثر بهتری بدل می گشت.

Mamoon

فیلم کوتاه Mamoon

انیمیشن کوتاه «Mamoon» اثری درخشان با اجرایی بسیار خوب است که به شایستگی نامزد بهترین انیمیشن کوتاه BAFTA در سال ۲۰۱۸ شده است. «Mamoon» روایتگر زندگی مادر و فرزندی است که توسط نیروهای متجاوزگر از خانه و شهرشان دور افتاده‌اند و مادر مشغول مراقبت از فرزندش در برابر نیروهای اهریمنی است. نام فیلم، «Mamoon»، به معنی «نترس» به زیبایی تداعی‌گر کارکتر مادر است. بن استر، در مقام کارگردان، با استفاده خلاقانه از فوم‌های پلاستیکی و نورپردازی عالی توانسته فضایی خلق کند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. طراحی صحنه درخشان در به وجود آوردن حس خفقان و تنگنای ناشی از کنش موجود در اثر نقش چشمگیر و غیرقابل انکاری دارد. موسیقی نیز کمک زیادی به موقعیت کرده و تنش صحنه را افزایش می‌دهد. اما مهم‌ترین نکته‌ای که «Mamoon» را به یک اثر ارزشمند بدل می‌کند، نداشتن جغرافیای مکانی و زمانی مشخص است. بی‌مکانی و بی‌زمانی آن را به یک فیلم جهانی تبدیل کرده که موجب می‌شود هر انسانی با هر زبان و ملیتی با آن ارتباط برقرار کند.

جعبه

فیلم کوتاه جعبه
انیمیشن کوتاه «جعبه» اثری نه چندان باکیفیت با یک پایان‌بندی بد است که به زندگی یک کودک یتیم سوری می‌پردازد و سعی در تعمیم آن به دیگر کودکان آواره دارد. مدعای این حرف می تواند آن جا باشد که کارگردان بطور غیرقابل درکی به کودکان توجه بیشتری نشان داده به نحوی که گویی جز کودکان انسان دیگری وجود ندارد. نویسنده به جای پرداختن به یک قصه و درنهایت رسیدن به یک مضمون، مضمون(پرداختن به کودکان آواره سوری) را انتخاب کرده و برای آن داستانی سرهم کرده که درنهایت به مضمون زدگی «جعبه» انجامیده است. پایان بد انیمیشن از ضعف در شخصیت‌پردازی ناشی می‌شود و انگیزه و عمل پسرک در لحظات آخر فیلم برای به دریا زدن قابل درک نبوده و درنهایت باید گفت «جعبه» ایراداتی اساسی در ساختار فیلمنامه اش دارد.

امیرحسین رضائی فر
کپی برداری و نقل این مطلب تنها با ذکر نام بلاگ سینمامارکت جایز می باشد.
برچسب ها
نمایش بیشتر
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام بلاگ سینمامارکت بپیوندید: کانال بلاگ سینمامارکت

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن