سایت سینمامارکت
پرونده موضوعیفیلم شناسی

نگاهی به فیلم‌های اکران شده در سال ۹۷؛فروش فیلم‌های تکراری (۲)

با نگاهی به جدول پرفروش ترین فیلم های ایرانی متوجه می‌شویم ذائقه سینمایی مردم ایران و میزان استقبال از فیلم‌ها، در سال‌های گذشته تغییرات فراوانی کرده است.

هر سال اسفند ماه پر است از تب و تاب انتخاب اکران‌های نوروزی، اکران‌هایی که از اواخر اسفند آغاز و در نخستین روزهای سال نو در اوج پخش و اکران خود قرار می گیرند، سال ۱۳۹۷ نیز بر همین روال آغاز شد.

معرفی نمایندگان سینمای ایران در اسکار

یکی از ویژه‌ترین اتفاقات سینمای ایران در سال ۹۷ نمایش تازه‌ترین ساخته کارگردان ایرانی برنده جایزه اسکار اصغر فرهادی “همه می دانند” بود، همه می دانند هر چند نماینده سینمای ایران به شمار نمی رفت و اکرانی در سینماهای ایران نداشت اما نتوانست موفقیت‌های گذشته فرهادی را برای او تکرار کند و نقص‌هایی نیز در ساختار قصه و کارگردانی‌اش همراه داشت.

در میانه سال ۹۷ فیلم شریف و پردغدغه “بدون تاریخ بدون امضا” بعنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار از رسیدن به مرحله نهایی انتخاب‌های اعضای آکادمی بازماند، تازه‌ترین ساخته برادران جلیلوند چون سابق یک اثر کاملا حرفه‌ای در فیلمنامه و کارگردانی به شمار می‌رفت و در کنار بازی درخشان نوید محمدزاده حقیقتا بهترین انتخاب ممکن بعنوان نماینده سینمای ایران در سطح جهانی بود.

“سرو زیر آب”؛ بازنده پر خرج

اما لقب بازنده پرخرج در ساخت سینمای سال ۹۷ را بدون شک می توان به فیلم خوب و خوش‌ساخت و کاملا حرفه‌ای سرو زیر آب اعطا کرد. اثری که کارگردانی و دوربین هماهنگ و جذابی را در کنار یک موسیقی همسان و دلنشین همزمان با قصه‌ای اسرارآمیز برای مخاطب سینما روایت می‌کرد ولی براساس ریشه قصه‌اش و همچنین ناهماهنگی خودخواسته مسئولین پخش خود با شکستی سخت در نمایش و اکران عمومی مواجه شد.

جشنواره سی و هفتم فیلم فجر نیز از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین سال‌های جشنواره برای سینمای ایران بود، جشنواره‌ای که نوید تعداد بسیاری فیلم خوش ساخت و قدرتمند و مخاطب پسند را برای سینمای ایران داشت و سیمرغ بلورین خود را به تازه‌ترین اثر نرگس ابیار “شبی که ماه کامل شد” اهدا کرد.

اکران فیلم توقیفی “آشغالهای دوست داشتنی”

در پایان سال نیز بالاخره محسن امیریوسفی توانست فیلم پر سروصدای خودش را اکران کند و ” آشغالهای دوست داشتنی” به نمایش عموم مردم گذاشته شد، اثری که حقیقتا هیچ شباهتی به جنجال ها و حواشی پیرامونش نداشت و یک بزرگنمایی اتفاقی و یا ناخواسته برای این فیلم بود.

در پایان سینمای سال ۱۳۹۷ را می توان به دو بخش محتوایی تقسیم کرد، بخش نخست آن را کمدی‌های متعدد و متوالی شامل می‌شد، کمدی‌هایی که تقریبا اساس و ریشه‌ای یکسان در داستان‌های خود داشتند، حضور دو مرد در ساختار طنز که به کلاهبرداری و یا دروغ منتهی می‌شدند و در نهایت نیز حجم اعظمی از فروش سینمای ایران را به خود اختصاص می‌دادند. اما بخش دوم تحت تاثیر سینمای اجتماعی این روزهای ایران قرار داشت، سینمایی که فروش و استقبال چندانی ندارد اما پر است از قصه‌های نو و جذاب که در ساختارهای فرمی قدرتمندی روایت می‌شدند و پس از اندک مدتی با شکست در نمایش عمومی‌شان مواجه می‌شوند.

نویسنده : حسن قنبری

کپی برداری و نقل این مطلب تنها با ذکر نام بلاگ سینمامارکت جایز می باشد.
برچسب ها
نمایش بیشتر
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام بلاگ سینمامارکت بپیوندید: کانال بلاگ سینمامارکت

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن