پرونده فیلم‌سازفیلم شناسی

هادی محمدیان خالق پرفروش‌ترین پویانمایی‌های ایران

«فیلشاه» و «شاهزاده روم» در رتبه‌های اول و دوم پرفروش‌ترین پویانمایی‌های بلند تاریخ سینمای ایران قرار دارند و هادی محمدیان، فیلمساز جوانی است که هردوی این آثار را کارگردانی کرده است. در سومین پرونده فیلم‌ساز بلاگ سینمامارکت، به بررسی کارنامه او می‌پردازیم.

هادی محمدیان

زندگی نامه

هادی محمدیان متولد سال ۱۳۶۱ در تهران است. او از همان کودکی استعداد خود را در نقاشی نشان داد و بعدها در دانشگاه در رشته گرافیک تحصیل کرد. اولین تجربه حرفه‌ای محمدیان، کارگردانی هنری سریال پویانمایی «دره زنجفیل» برای کودکان بود که در سال ۹۱ تولید شد. او در ادامه پویانمایی دیگری با عنوان «پرواز تا بی‌نهایت» را درباره شهید عباس بابایی کارگردانی کرد.
این کارگردان جوان سینمای ایران در سال ۹۳ دست به کارگردانی اولین پویانمایی بلند سینمایی خود با عنوان «شاهزاده روم» زد و سه سال بعد، «فیلشاه» را هم ساخت. هر دوی این آثار اکران‌های عمومی موفقی داشتند و توانستند رکورد فروش پویانمایی را در تاریخ سینمایی ایران، جابه‌جا کنند. «شاهزاده روم» و «فیلشاه» بدون تردید مهمترین و موفق‌ترین پویانمایی‌های تولیدشده در ایران هستند که به دلیل موج استقبال مخاطبان و همچنین اکران‌های خارجی موفق، در سینمای ایران جایگاهی ویژه دارند. او این روزها در حال کار روی پویانمایی بلند سینمایی جدیدی با عنوان «انقراض» است که گفته شده سوژه‌ای محیط زیستی دارد و در ایران معاصر می‌گذرد.

فهرست آثار

سریال پویانمایی «دره زنجفیل»/ ۱۶ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای/ ۱۳۹۱
پویانمایی کوتاه «پرواز تا بی‌نهایت»/ ۹ دقیقه/ ۱۳۹۱
پویانمایی کوتاه «مردی که خودش را کشت»/ ۱۵ دقیقه/ ۱۳۹۳
پویانمایی کوتاه «آی‌کیو پانصد و هفتاد»
پویانمایی بلند سینمایی «شاهزاده روم»/ ۷۶ دقیقه/ ۱۳۹۳
سریال پویانمایی «بینا و دینا» / ۱۰ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای/ ۱۳۹۴
پویانمایی بلند سینمایی «فیلشاه»/ ۸۰ دقیقه/ ۱۳۹۶

تحلیل کارنامه محمدیان

هادی محمدیان هنوز در آغاز راه فیلم‌سازی‌ست. با این حال نگاهی اجمالی به کارنامه سینمایی و تلویزیونی او، نشان از ظهور فیلم‌سازی خوش‌قریحه و خلاق دارد که رگ خواب مخاطب کم‌سن‌وسال را کمابیش می‌شناسد. در ادامه کارنامه این کارگردان جوان عرصه پویانمایی را از ۵ جنبه بررسی کرده‌ایم:

مخاطب: تقریباً همه آثار هادی محمدیان برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته شده‌اند؛ به جز دو پویانمایی کوتاه و «پرواز تا بی‌نهایت» و «مردی که خودش را کشت» که مخاطب بزرگسال دارند. در این میان «شاهزاده روم» کمی وضعیت نامشخصی دارد؛ اگرچه هدف‌گذاری سازندگان مخاطبان کودک بوده، اما فیلم بیشتر با بزرگسالان ارتباط برقرار کرده است.

مضمون: تمام کارنامه هنری محمدیان را آثاری با موضوعات دینی و انقلابی تشکیل می‌دهد. هر دو پویانمایی بلند او مرتبط با تاریخ اسلام هستند و اتفاقاً از زوایایی کمترگفته‌شده به آن می‌پردازند. به علاوه محمدیان اولین آثار خود را در جشنواره مردمی فیلم عمار به نمایش گذاشته، چندین بار هم از این جشنواره جایزه گرفته است.

استقبال مخاطبان: از پویانمایی‌های کوتاه که آماری در دست نیست، اما دو سریال پویانمایی «دره زنجفیل» و «بینا و دینا» تا به حال چندین بار از شبکه نهال روی آنتن رفته‌اند. با توجه به استقبال کودکان از برنامه‌های این شبکه، می‌توان به انتخاب مدیران شبکه نهال استناد کرد و جذابیت این دو اثر را در حد قابل قبولی دانست. نکته جالب اما فروش بالای هر دو فیلم بلند سینمایی محمدیان است که یکی پس از دیگری، رکوردهای فروش پویانمایی در تاریخ سینمای ایران را در اختیار دارند. با این وجود این دو با مخاطبان کمتر از یک میلیون نفر، با پرمخاطب‌ترین آثار سینمای کودک که همگی عروسکی هستند، فاصله زیادی دارند.

موفقیت اقتصادی: بدون تردید یکی از نقاط درخشان کارنامه هادی محمدیان، سوددهی فیلم‌های کارنامه اوست. در شرایطی که تنها یک دهم فیلم‌های سینمایی ایرانی به سوددهی می‌رسند، «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در رده آثار سودده قرار می‌گیرند. در این میان حق پخش خارجی این آثار، نقش مهمی در سوددهی این دو فیلم داشته؛ چیزی که آن هم در سینمای ایران برخلاف رویه معمول است.

افتخارات: کارنامه هادی محمدیان در این معیار، وضعیت دوگانه‌ای دارد. آثار او از طرفی در برخی جشنواره‌های داخلی مثل فجر، عمار، رویش و جشن سینمای انقلاب جدی گرفته می‌شوند که چندین جایزه، لوح تقدیر و غیره حاصل آن‌ها بوده است. از طرف دیگر جشنواره‌های خارجی، نه جشنواره‌های شاخص بلکه گمنام‌ها نیز تا به حال روی خوشی به او نشان نداده‌اند؛ در حالی که عرف سینمای ایران، حضورهای پرتعداد در جشنواره‌های ریز و درشت خارجی و درو کردن انواع جایزه‌هاست.

«فیلشاه» در نظر منتقدان

تازه‌ترین پروژه محمدیان که در سینماها اکران شده و در آستانه ورود به شبکه نمایش خانگی قرار دارد، «فیلشاه» است. در ادامه گزیده‌ای از نظرات منتقدان درباره این اثر را می‌خوانید:

مسعود فراستی: فیلم در قصه خیلی می‌لنگد. آنچه در پرده رخ می‌دهد، منهای یک سری شعارها، به انیمیشن پرتحرک مخاطب عام و خاص تبدیل نمی‌شود. بلکه انیمیشنی می‌شود که برای آن از لحاظ فنی زحمت زیادی کشیده شده اما جانی ندارد.

مهرزاد دانش: این که از یک روایت آیینی جدی و کوبنده همچون اصحاب‌الفیل، قصه‌ای کودکانه با محوریت فیل‌ها استخراج شود، نکته‌ای بسیار قابل تأمل است؛ مخصوصا که بار فانتزی و خوش‌باشانه در مناسبات فیل‌ها و سایر حیوانات و ترسیم‌های فانتزی‌تر، این انیمیشن را دلچسب‌تر هم کرده است.

نویسنده: مصطفی قاسمیان
کپی برداری و نقل این مطلب تنها با ذکر نام بلاگ سینمامارکت جایز می باشد.
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن