سایت سینمامارکت
اخبارجشنواره سینما حقیقتجشنواره هانقد و بررسی

واقعیت را دریافت‌های ما می‌سازد

محمدرضا اصلانی استاد دومین کارگاه از نخستین روز دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، گفت: سینمای مستند و داستانی هر دو روش‌هایی برای داستان‌سرایی هستند. می‌توان گفت واقعیتی وجود ندارد، این دریافت‌های ما است که واقعیت را می‌سازد.

به گزارش بلاگ سینمامارکت، محمدرضا اصلانی در آغاز نشست دومین کارگاه از نخستین روز دوازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت گفت: مستند بلند در ایران با فیلم«خانه خدا» آغاز شد که بیشتر گزارش مبسوطی از مناسک حج بود.

او ادامه داد:تا زمان انقلاب نمونه ای از فیلم بلند مستند در ایران به چشم نمی خورد.در آن دوران افرادی چون خسرو سینایی وحسین ترابی فیلم مستند بلند می‌ساختند. بلند بودن این فیلم ها به دلیل خود سوژه انقلاب بود. یعنی اتفاق های انقلاب آن قدر زیاد بود که خود به خود منجر به ساخت فیلم بلند می شد. اما نخستین فیلم مستند بلند که ماهیتی تحلیلی و دراماتیک داشت، فیلم «کودک و استثمار» بود.

اصلانی گفت: فیلم مستند بلند، دهه ها به محاق رفت تا این که دوباره در دهه هشتاد در ایران رونق گرفت. در دوره ای ما به ساخت مستندهای رمانتیک و سانتی مانتال بلند پرداختیم، که مستندهای جنگ نمونه های آن هستند.

این هنرمند گفت: ما امروز از تاریخ سینما دور افتاده ایم و علیرغم این که دورانی در تاریخ سینما حضور داشتیم امروز جایگاه خود در سینما را از دست داده ایم. یکی از شرایطی که منجر به این خروج تاریخی ما از بدنه سینمای جهان شد، عدم فهم از شرایط و البته عدم درک از چیستی فیلم مستند سینمایی یا مستند بلند بود.

اصلانی با بیان اینکه ما باید بدانیم در وهله اول سینمای مستند بلند با کوتاه چه تفاوتی دارد یادآور شد: فهم این تفاوت منجر به طرح ژانرهای متفاوت می شود که مختص به سینمای مستند است و با چرخه ای که فیلم داستانی درگیر آن هست فرق می کند.

او با اشاره به تعداد بینندگان سینمای مستند در سال های آغازین سینما و مقایسه آن با امروز گفت: بخش اعظمی از مخاطبان سینما را طبقه متوسط شکل می دهند.این آمار این سوال را به وجود می آورد که طبقه متوسط چه نقشی در جهان دارد؟

این مستندساز گفت: طبقه متوسط، در حقیقت طبقه ای است که اوقات فراغتی برای اندیشیدن دارد. طبقه ای که تفکر در آن رشد می کند. در شرایط کنونی برای این طبقه دیگر داستان سرایی جذابیت ندارد. این طبقه به دنبال آن است تا به واسطه تماشای فیلم بتواند تحلیلی از جهان داشته باشد. مخاطب امروز دیگر به دنبال اطلاعات نیست و این نقش تعیین کننده ای در تغییر ذائقه سینما و متناسب با آن عملکرد سینما دارد.

کارگردان مستند شطرنج باد تاکید کرد: سینمای مستند بلند، امروز می تواند خواسته طبقه متوسط مبنی بر دریافت تحلیلی از جهان را تامین کند. در حقیقت این سینمای مستند بلند است که موجودیت جهان را به تفکر تبدیل می کند. سینمای مستند بلند امروز جهان را بازنمایی نمی کند بلکه با واقعیت به مثابه تفکر برخورد می کند.

این فیلم ساز گفت: امروز ما با مستند از خود جهان ساختارزدایی می کنیم. برای دست یابی به این ساختار زدایی ما از خود می پرسیم که پنهانی جهان را چگونه کشف می کنیم؟ با نیم نگاهی به اهمیت این سوال است که سینمای مستند بلند ضرورت های خودش را پیدا می کند. چون دیگر نمی توان امر پنهانی در هستی را در ۲۰ دقیقه نمایان کنیم.

اصلانی در ادامه این نشست گفت: من تفاوتی میان سینمای مستند و داستانی نمی بینم .در جهان چیزی وجود ندارد که داستان خودش را نداشته باشد. من معتقدم سینمای مستند و داستانی هر دو نحوه هایی برای داستان سرایی هستند.به تقریبی می توان گفت واقعیتی وجود ندارد، این دریافت های ما است که واقعیت را می سازد. من معتقدم ادعای واقع گرایی از یک غفلت بر می آید.

برچسب ها
نمایش بیشتر
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام بلاگ سینمامارکت بپیوندید: کانال بلاگ سینمامارکت

همچنین بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن