فیلم شناسیهنر و تجربهیادداشت

یادداشتی بر مستند «اینستاگرامر» ساخته سینا کیان پور

چند شب پیش یک فیلم مستند دیدم به نام «اینستاگرامر» ساخته‌ی سینا کیان‌پور. فیلم تمرکز کرده روی حرفه‌ای‌های اینستاگرام در ایران از طیف‌های کاملاً متفاوت؛ از جوان بیست‌و‌چند‌ساله‌ی اهل تئاتر تا خانم میان‌سالی که صفحه‌ی پرطرف‌دار آشپزی دارد، عکاسی نسبتاً حرفه‌ای و یک روحانی جوان و همسرش که لایف‌استایل مذهبی را تبلیغ می‌کنند. چهره‌هایی که ظاهراً پرطرف‌دار و مشهورند و به اصطلاح «اینفلوئنسر» محسوب می‌شوند در اینستا و شاید شما می‌شناسیدشان. نام‌هایی از قبیل افرا افراسیابی، محمدرضا ماندنی، آذر ماهی‌صفت، مهسا نعمت و… من هیچ کدام را نمی‌شناختم چون چندان اینستاباز نیستم. به همین دلیل کل فیلم برایم یک جور اطلاع‌رسانی به حساب می‌‌آمد و کمک کرد تا حدودی بفهمم کسانی که شبانه‌روزشان صرف اینستاگرام می‌شود چه نوع آدم‌هایی هستند و چه شکلی زندگی می‌کنند. قبل از این فکر می‌کردم این یک جور متلک است که به یکی بگویی تو در طول روز سرت گرم این است که متریال مناسب برای اینستاگرامت پیدا کنی، حالا فهمیدم عده‌ای خیلی مشخص و واضح دارند همین کار را می‌کنند و کل زندگی و حرفه‌شان این است.
فیلم‌ساز، با حوصله، چند چهره‌ی مشخص را دنبال کرده و گفت‌وگوهای خوبی گرفته و انتخاب‌های مناسبی هم میان راش‌هایش انجام داده. شاید بشود ایراد گرفت که فیلم آن‌قدرها از این فراتر نمی‌رود و مثلاً به یک جور تحلیل عمیق‌تر درباره‌ی جایگاه فرهنگی چنین اپلیکیشن‌هایی و تاثیرش بر هویت امروزی قوم ایرانی نمی‌رسد. اما این آن‌قدرها هم مهم نیست. قرار نیست یک فیلم همه‌ی کارها را بکند. همین که این آدم‌ها و منش و تصورشان را ثبت کرده هم کار مهمی کرده.
اینستاگرامر ظاهراً این روزها در گروه سینمای هنر و تجربه نمایش داده می‌شود و تماشایش حتماً برای هواداران سلبریتی‌های اینستاگرامی جذابیتی مضاعف دارد.

نویسنده: حسین معززی‌نیا
برچسب ها
ارسال نقد فیلم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن